Enquete over toescheidingsovereenkomst

7 april 2009

Enquete over toescheidingsovereenkomst

Op zaterdag 4 april enquêteerden een aantal Rotterdamse SP'ers op de Kruiskade Surinaamse Rotterdammers over hun rechten zoals die zijn vastgelegd in de Toescheidingsovereenkomst. Nederland en Suriname onderhandelen dit jaar over de toekomst van die overeenkomst, die veel Surinaamse Nederlanders het recht geeft om in Suriname te worden behandeld als waren zij Surinamer. Bijvoorbeeld het recht om zonder visum naar Suriname te reizen. De overeenkomst wordt echter niet nageleefd.

In de Tweede Kamer is de Toescheidingsovereenkomst de afgelopen jaren vaak aan de orde geweest. De PvdA en de SP hebben minister Koenders gevraagd te peilen hoe de opvattingen in de Surinaamse gemeenschap liggen over de rechten uit de toescheidingsovereenkomst. De minister wilde daar geen gehoor aan geven en een voorstel van de PvdA en de SP haalde geen meerderheid. Daarom is de SP nu samen met de Vereniging Surinaamse Nederlanders een enquete gestart om de mening van de Surinaamse Nederlanders te peilen. In Rotterdam wordt op veel plaatsen geënquêteerd. Er liggen enquêtes bij Radio Stanvaste (Grote Visserijstraat 80/82), bij radio Amigo (Ruilstraat 58) en in de Kotomisishop (West-Kruiskade 56). Op deze plekken kunnen ingevulde vragenlijsten ook worden ingeleverd.

Veel mensen vullen de enquête in. Men is het er zeer over eens dat de Toescheidingsovereenkomst nageleefd moet worden en dat de Nederlandse regering de Surinaamse gemeenschap moet raadplegen over een nieuw verdrag. Er is veel waardering dat de SP en de Vereniging Surinaamse Nederlanders deze enquête doen.Opvallend is dat veel mensen niet weten dat mensen die voor 25 november 1975 vanuit Suriname naar Nederland zijn gekomen het recht hebben zonder visum naar Suriname te reizen. Vreemd is dat ook niet, omdat de Surinaamse regering zich hier niet aan houdt en toch een visum vraagt.

Iemand op de Kruiskade vroeg zich af of dat geld voor deze visa teruggevorderd zou kunnen worden. Een andere vaker gestelde vraag was of Nederland ook niet de visumplicht voor de mensen uit Suriname zou moeten afschaffen. Maar ook andere zaken zoals de dure vliegtickets, de 100-procentcontroles en het AOW-gat kwamen regelmatig aan de orde. Allemaal zaken waar de SP zich ook voor inzet en die opnieuw aan de orde kwamen op een informatiebijeenkomst 5 april in Amsterdam. In Rotterdam was al eerder op 7 december een even druk bezochte informatiebijeenkomst gehouden.

De enquête loopt tot 31 mei. De Rotterdamse SP zal nog op markten en andere drukbezochte plaatsen enquêteren. Mensen die mee willen enquêteren kunnen zich opgeven bij Ineke Palm (ipalm@sp.nl of 06-51 11 10 73). De vragenlijst is ook op eerder genoemde plaatsen in te vullen of via internet op suriplein.com.