Doe mee met de verkiezingscampagne!

4 april 2009

Doe mee met de verkiezingscampagne!

Op 4 juni 2009 zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Bij Europese verkiezingen gaan vaak maar weinig Rotterdammers stemmen. Het is aan ons om dat te veranderen: door duidelijk te maken dat SP stemmen de beste manier is om te laten weten dat het écht anders moet. Daarom gaat de SP in Rotterdam tot 4 juni flink campagne voeren – en we hopen dat u meedoet.

In 2005 stemde 61,6 procent van de Nederlanders – en 67,6 procent van de Rotterdammers – tegen de Europese grondwet. Veel mensen willen dat er niet nóg meer Nederlandse bevoegdheden aan het bureaucratische Brussel worden overgedragen. Veel mensen vinden dat Europa moet stoppen met steeds weer 'meer markt en minder overheid'. Dat het afgelopen moet zijn met het Europees beleid dat belangen van aandeelhouders en beleggers zwaarder wegen dan die van werknemers en burgers. Op veel punten heeft de SP de steun van de meerderheid van de bevolking: Nederland wil minder Brussel!

De SP staat in de startblokken om die boodschap over te brengen. De afgelopen maanden werd – onder andere op een ledenvergadering in Rotterdam – het verkiezingsprogramma besproken. De kandidatenlijst werd vastgesteld met daarop twee Rotterdamse namen: huidig afdelingsbestuurslid Dennis de Jong is lijsttrekker, en Jessica van Ruitenburg staat op plaats zes. Op dit moment spugen de drukpersen miljoenen folders, kranten en affiches uit om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

In Rotterdam trappen we onze Europese verkiezingscampagne af op vrijdag 1 mei, de Dag van de Arbeid, met een grote avond in Lantaren/Venster. Daarnaast organiseren we twee bijeenkomsten over Europa voor onze leden: een verdiepende scholing op woensdag 22 april, en een campagnebijeenkomst op woensdag 6 mei. Ieder SP-lid is op deze avonden van harte welkom.

1 mei: feest van de campagne

Op 1 mei, de Dag van de Arbeid, trapt de SP in Rotterdam de Europese verkiezingscampagne af. Met Dennis de Jong, lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, gesprekken met gewone Rotterdammers over wat zij merken van Europa, en muziek. Kom ook! Vrijdag 1 mei om 20.00 in Lantaren/Venster, Gouvernestraat 133 in Rotterdam.

De eurokritische stem van de meerderheid van de Nederlanders moet goed te horen zijn in Brussel. U kunt zelf een bijdrage leveren aan een succesvolle SP-campagne. Dat kan ook als u niet zoveel tijd heeft: bijvoorbeeld door in uw straat of buurt folders huis-aan-huis te verspreiden, of door posters op de verkiezingsborden te plakken. U kunt ook folders of posters bestellen om in eigen kring te verspreiden, bijvoorbeeld in uw bedrijf of onder vrienden.

Wilt u meer doen, dan kunt u helpen op de markt, bij stations of op andere drukke plekken in de stad folders te verspreiden, of helpen deze huis-aan-huis af te geven. U kunt meehelpen andere leden te mobiliseren voor de campagne; of onze verslaggeving van de campagne op onze website, in dit blad en naar de pers zo goed mogelijk te doen. We zullen ook met acties proberen duidelijk te maken wat Rotterdam met Europa te maken heeft. Voor alle activiteiten geldt: wilt u meer informatie of wilt u zich aanmelden? Bel dan met 010-417 33 59 of e-mail naar klevie@sp.nl.

De campagne voor het Europees Parlement is niet alleen belangrijk omdat we duidelijk moeten maken dat het tijd is voor een nieuwe koers voor Europa. De verkiezingen op 4 juni zijn de eerste sinds de grote overwinningen voor de SP in 2006 en 2007. Wij willen laten zien dat de SP een partij is én blijft om rekening mee te houden. Zodat ook voor de gemeenteraadsverkiezingen, die volgend jaar op 3 maart gehouden worden, duidelijk is dat SP de partij is die de beste en meest sociale alternatieven heeft voor Rotterdam, Nederland en de wereld.

Via onze website kunt u vanaf eind deze maand dagelijks lezen waar en wanneer de SP campagne voert. In de Rooie Rotterdammer van mei vindt u een overzicht van de campagne-activiteiten in mei, én een uitnodiging voor onze – hopelijk zeer feestelijke – uitslagenavond op 4 juni. Maar: wat ons betreft is de campagne nu al begonnen. Doe mee: help de SP aan een overwinning op 4 juni, zodat iedereen duidelijk is dat het tijd is voor een nieuwe koers voor Europa!

Doe mee met de campagne:
bel 010-417 33 59 of e-mail klevie@sp.nl

• kom naar de aftrap van de campagne en de scholingsavonden
  • bestel folders en posters
  • verspreid verkiezingsfolders in uw buurt
  • beplak de verkiezingsborden in uw buurt met SP-posters, of ga mee op plaktour door de stad
  • folder mee op markten, bij stations, bij scholen en in koffiehuizen en kroegen
  • help mee folders huis-aan-huis af te geven
  • schrijf mee voor onze website en inlegvel
  • help andere leden te mobiliseren voor de campagne
  • word actief voor de SP!

Meer weten over Europa...

De SP zet veel vraagtekens bij dit Europa. Hoe is Europa georganiseerd, en hoe kan het volgens ons beter? Wat heeft Europa te maken met de huidige economische crisis? Daarop gaan we dieper in op een scholingsavond op woensdag 22 april. Kandidaten Jessica van Ruitenburg en Koen Roovers beantwoorden al uw vragen.

...en over de campagne?

Op woensdag 6 mei zetten we met alle leden die zich willen inzetten in de campagne de puntjes op de i. We bespreken onze campagneboodschap, en hoe je die het beste op een verjaardagsfeestje of op de markt verwoordt. En we vertellen wat we de komende maand gaan doen.

Beide avonden zijn om 20.00 op het landelijk SP-hoofdkantoor aan de Vijverhofstraat 65. Wees erbij!

Lees het verkiezingsprogramma en bekijk de kandidatenlijst op www.sp.nl