'Ontvlechten' opbouwwerk is ramp voor bewoners

12 februari 2009

'Ontvlechten' opbouwwerk is ramp voor bewoners

Als het aan de Centrumraad ligt, komen opbouwwerkers in het Oude Westen niet langer op voor de belangen van de bewoners en hun organisaties, maar luisteren ze naar de wensen van Centrumraad. Wat de SP betreft is dit zogenaamde 'ontvlechten' een ramp voor het opbouwwerk, maar vooral voor de bewoners. SP-raadslid Josine Strörmann heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld: het moet niet de bedoeling zijn dat deze werkwijze het opbouwwerk in de hele stad om zeep gaat helpen.

Aktiegroep Oude Westen

Een volle zaal in Odeon protesteert tegen de plannen om de vertrouwde opbouwwerkers over te plaatsen. Voor hun gezicht houden ze maskers met de portretten van de opbouwwerkers.

Aanleiding van de vragen zijn de recente strubbelingen tussen de Centrumraad en het opbouwwerk in het Oude Westen. De vertrouwde vier opbouwwerkers gaan, als het aan de Centrumraad ligt, aan de slag op een andere plaats. Hun werk zou te veel vervlochten zijn met de belangen van bewonersorganisatie 'Aktiegroep Het Oude Westen'. Volgens Strörmann is dat nu juist de kern van opbouwwerk: “Ik wil echt weten wie het onzalige plan heeft bedacht om die goede samenwerking tussen opbouwwerkers en bewoners te doorbreken.” Het opbouwwerk in het Oude Westen levert een grote bijdrage aan de leefbaarheid van de wijk, vinden vrijwel alle bewoners. Niet voor niets kwamen op een actiebijeenkomst in Odeon vorige week ruim vierhonderd mensen af.

De SP is bang dat deze manier van werken, waarbij het opbouwwerk instrument wordt om (deel)gemeentebeleid uit te voeren, in de hele stad ingevoerd gaat worden. Strörmann: “Opbouwwerkers zijn er niet om beleid uit te voeren. Opbouwwerkers zijn er om mensen in de wijk te steunen bij hun problemen en wensen – ook als die wensen tegen de plannen van een deelgemeenteraad ingaan.”