Leden duiken in geschiedenis SP

21 februari 2009

Leden duiken in geschiedenis SP

Een aantal nieuwe SP-leden dook vorige week bij de cursus 'Politieke basisvorming' in de geschiedenis van de partij. Partijbestuurder en lid van het eerste uur, Herman Beekers, deed op persoonlijke wijze uit de doeken hoe de partij zich ontwikkelde van gesloten kaderpartij 'waarmee je getrouwd moest zijn' tot open vereniging die langzaam aan steeds meer aanhang verwerft.

De bijeenkomst is onderdeel van een vier avonden, waarin – voornamelijk nieuwe - leden in vogelvlucht kennismaken met de partij. In het eerste deel was er ruimte voor uitgebreide kennismaking en kregen de deelnemers in vogelvlucht te zien waar de afdeling Rotterdam zich mee bezighoudt. Ook werd uitgelegd hoe een individueel lid kan meepraten en -doen in de organisatie.

Afgelopen maandag werd de geschiedenis van de partij onder de loep genomen door partijbestuurder en SP'er vanaf het ontstaan, Herman Beekers. Lang werkte de SP alleen lokaal. Kaderleden die zich 24/7 het vuur uit de sloffen liepen hadden wat over de partij te vertellen, hoewel de partij in die dagen met diverse massaorganisaties wel heel veel mensen op de been wist te brengen voor zaken als huisvesting, arbeidsvoorwaarden, gezondheid en milieu.

De landelijke doorbraak volgde in de jaren '90. De partij werd toegankelijk voor iedereen die zich kon vinden in de idealen van de partij en de ideologische uitgangspunten werden op een rij gezet. De campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen was helderder dan voorheen: ben je het niet met het huidig beleid eens, stem dan tegen, stem SP. Het werkte: Jan Marijnissen en Remi Poppe deden hun intrede in de Tweede Kamer en tot de verkiezingen van november 2006 is die groei constant voortgezet tot 25 zetels nu. Ook het aantal afdelingen en leden in gemeenteraden en provinciale staten groeit vanaf de oprichting tot nu gestaag.

In de vogende bijeenkomst wordt dieper ingegaan op het huidige neo-liberalisme en de alternatieven van de SP. De serie zal worden afgesloten met het thema 'actievoeren'. Waarom is de SP ook buiten het parlement en de gemeenteraad actief en heeft dat zin? En hebben de cursisten nieuwe ideeën waarop de partij actie zou moeten voeren en hoe pak je dat dan aan?

Voor de serie 'Politieke basisvorming' worden nieuwe leden apart benaderd, maar ook als je al langer lid bent en je wil meer leren over de SP, dan ben je van harte welkom.

De geschiedenis van de SP in vogelvlucht
Meld je vast aan voor de volgende serie van vier avonden bij Oane Sikkema: (010) 276 38 57, (06) 23 04 98 83 of stuur hem een mailtje.