SP blij met geld voor gratis openbaar vervoer

1 oktober 2008

SP blij met geld voor gratis openbaar vervoer

De SP is blij dat dit college in de begroting voor 2009 vier en een half miljoen euro heeft uitgetrokken om gratis openbaar voor 65-plussers te realiseren. Toch is het niet helemaal zeker dat onze ouderen per 1 januari weer voor niets op pad kunnen.

In de begroting houdt de gemeente rekening met de kosten voor het gratis openbaar vervoer. Maar de beslissing of de proef wordt omgezet in een permanente regeling, neemt de gemeenteraad pas als de evaluatie van wethouder Baljeu er is. De wethouder – geen voorstander van gratis openbaar vervoer – schuift de evaluatie voor zich uit. De raad beslist nu dus pas in december. Volgens de SP zou de wethouder daar niet op moeten wachten: als de regeling op 1 januari 2009 in werking moet treden, dan moeten nu snel afspraken met de RET gemaakt moeten worden.
Het geld voor het gratis openbaar vervoer is her en der bij elkaar gesprokkeld voor het jaar 2009. De SP zou liever zien dat de kosten zouden worden opgenomen in een meerjarenbegroting van de gemeente. Anders is het de vraag of het volgend jaar ook lukt om het geld bij elkaar te krijgen.

SP-raadslid Leo de Kleijn Onlangs startte de SP een actie voor gratis voor openbaar vervoer 65-plussers en kinderen onder de twaalf in de hele regio Rijnmond. SP-raadslid Leo de Kleijn: 'Het blijft vreemd dat je wel je zus in Schiedam gratis kan bezoeken, maar dat ze moet betalen als ze eens jouw kant op wil komen.' Met de actie gaan de SP-afdelingen in de regio dan ook door tot de handtekeningen begin november aan de stadsregio worden overhandigd.

Teken hier voor gratis OV!
SP start campagne gratis OV voor jong en oud (16-09-2008)
Veel steun bij de actie voor gratis OV (28-09-2008)