Heliplatform De Esch: Filemijden voor de rijken

9 oktober 2008

Heliplatform De Esch: Filemijden voor de rijken

De SP is teleurgesteld dat de raad heeft ingestemd met de aanleg van een landingsplatform voor commerciële helikoptervluchten aan de Schaardijk. Er werd voorbij gegaan aan milieuaspecten en de geluidsoverlast voor de bewoners werd gebagatelliseerd.

Het bedrijf Helinet is van plan een lijndienst van helikoptervluchten op te zetten in Nederland. Een van de landingsplaatsen is gepland in de wijk De Esch aan de Schaardijk. Vandaag stemde de raad in met de aanleg.

De SP is teleurgesteld omdat in de discussie voorbij is gegaan aan de gevolgen voor het milieu. Het college pronkt met haar deelname aan het Rotterdam Climate Initiative, Rotterdammers krijgen gratis spaarlampen toegestuurd en er worden miljoenen gestopt in het terugdringen van fijnstof en uitrusten van de snelwegen met geluidsarm asfalt. De feiten dat met de vluchten de hoeveelheid fijnstof zal stijgen en ook de uitstoot van NOx toeneemt werden terzijde gelegd.

SP-raadslid Leo de Kleijn De zorgen van de bewoners over geluidsoverlast werden gebagatelliseerd. Terwijl de herrie van de helikopters komt bovenop het geluid dat het verkeer over de A16 al produceert. SP-raadslid Leo de Kleijn: ‘De belangen van een paar krijtpakken met actetassen worden hier duidelijk belangrijker gemaakt dan het belang van de duizenden omwonenden langs de route die last krijgen van de helikopters. De mensen die over van alles en nog wat beslissen zouden juist eens in de file moeten staan of in een vertraagde trein, om na te denken over oplossingen, in plaats van problemen mijden door er overheen te vliegen.’

Platform Heliniet: Geen helihaven in De Esch (15-09-2008)