h

Gaat Woonbron het schip in met het SS Rotterdam?

7 augustus 2008

Gaat Woonbron het schip in met het SS Rotterdam?

De SS Rotterdam is een aanwinst voor de stad. Het voormalige passagiersschip van de Holland-Amerika Lijn is vijftig jaar na de 'geboorte' weer thuis om te dienen als drijvend hotel- en congrescentrum. De Rotterdam kan zorgen voor een positief effect op de ontwikkeling van Katendrecht. Toch stelt de SP kritische vragen bij de financiering van het project. SP-kamerlid Paulus Jansen wil van minister Vogelaar weten of de investering van 175 miljoen euro door Woonbron wel valt onder de kerntaken van woningcorporaties.

SP-Kamerlid Paulus JansenJansen: "Moet een woningcorporatie daar 175 miljoen euro in investeren die hard nodig zijn voor het realiseren van betaalbare woningen, energiebesparing of het levensloop bestendig maken van huizen?" Volgens het kamerlid realiseren maar weinig mensen zich wat voor risico’s aan dit soort transacties vast zitten: "Hoewel Woonbron met een solvabiliteit van 40% en een eigen vermogen van één miljard euro een uitgesproken rijke corporatie is betekent een eventuele zeperd dat per woning het vermogen met €3.500 terugloopt. Dat is ongeveer het bedrag dat je per woning moet uittrekken voor een naisolatieproject."

Woonbron directeur Martien Kromwijk - die met zijn corporatie over 2007 een jaarwinst boekte van 94 miljoen - denkt dat Woonbron geen verlies hoeft af te boeken, omdat de waarde van het schip even hoog is als de investering.

SP-raadslid Leo de KleijnSP-raadslid Leo de Kleijn vindt die investering desondanks dubieus. De Kleijn: "Het is in Rotterdam schering en inslag dat corporaties investeren in zaken die niet direct te maken hebben met volkshuisvesting. Bedrijfspanden, maatschappelijk vastgoed, sportaccomodaties, scholen, veiligheid, buitenruimte, welzijn en nu dus de SS Rotterdam. Op zich is daar wel mee te leven als het maar zo zou zijn dat die corporaties voldoende middelen uittrekken voor onderhoud, nieuwbouw en renovatie, energiebesparing en service aan de huurders in de sociale woningbouw. En dat is nou net weer niet het geval."

Rotterdamse corporaties investeren tegenwoordig vooral in de bouw van dure en middeldure koopwoningen. De Kleijn: "Geld van huurders wordt zo ingezet voor van alles en nog wat. Voor typische overheidstaken, dure koopwoningen die het grootste deel van die huurders nooit zal kunnen betalen en een project als de SS Rotterdam. Als dat zo doorgaat - en zeker als corporaties als Woonbron bij zo'n groot project onverhoopt het schip ingaan - dan betekent dat het feitelijke einde van het systeem van volkshuisvesting in Nederland."

Weblog Paulus Jansen: SS Rotterdam: SOS Woonbron?
Weblog Leo de Kleijn: SS Rotterdam is geen volkshuisvesting

U bent hier