Buurten in de Wijken: Oud-Mathenesse

9 juni 2008

Buurten in de Wijken: Oud-Mathenesse

De SP-fractie in gesprek met Karin en Angela van Kinderboerderij de Bokkesprong in Oud-Mathenesse

Kinderboerderij de Bokkesprong zit ingeklemd tussen de drukke Tjalklaan en de metrolijn maar van geluidsoverlast is geen sprake volgens bedrijfsleidster Karin van Klink en dierenverzorgster Angela Broeks.
Veel vaste bezoekers en scholieren (55 scholen uit de regio) uit Delfshaven maar ook Schiedam bezoeken de boerderij. Kinderen uit bijvoorbeeld Spangen gaan niet helemaal naar het Kralingse bos maar komen naar de kinderboerderij of de aangrenzende educatieve tuinen die ook binnen het Sport en Recreatie cluster van Karin vallen.

Josine praat even bij met de dieren van de boerderij, ondermeer over de dierenwelzijnsnota die is afgewezen door de gemeenteraad

Niet alleen met de varkens maar ook met de geit over het sparen van de kool

Meneer "De Bok'', de patrias familias van de Bokkesprong, dacht er het zijne van

De Bokkesprong is zeven dagen per week open en de toegang is gratis.
De Bokkesprong is zeven dagen per week open en de toegang is gratis. Natuureducatie staat centaal, ze organiseren veel activiteiten voor scholieren en kunnen de vraag bijna niet meer aan. Kinderen, voornamelijk allochtone kinderen, leren hier met dieren omgaan. De bedrijfsleidster droomt, in het kader van de brede school, van een kinderopvang in het groen, een soort van Kindergroencentrum. De vraag is of dat gaat lukken, met de huidige bureaucratie binnen de deelgemeente met wie officieel niet direct mag worden gecommuniceerd. Dat moet voortaan maar via een...'relatiemanager'.

Het RET-terrein (open terrein bij metrolijn) waar de kinderboerderij gebruik van mag maken, maar helaas niet door de RET onderhouden wordt. Via de trap aan de ander kant van dit bouwwerk is het mogelijk de speeltuin van BSW in te gaan maar dan moet Buurt en Speeltuin Werk de deur aan de achterkant wel openen en daar is weer een begeleider voor nodig en daar is dan weer geen geld voor.

Lunch bij SP-lid Hans Vos, buurtagent in Middelland, maar in Oud-Mathenesse is hij gewoon bewoner. Hij woont bijna in het kantoor van het Woningbedrijf Rotterdam aan de Spaanse weg, waar hij de enige bewoner is. Toch moet hij afentoe optreden in zijn eigen buurt. Laatst probeerde iemand in te breken bij het Woningbedrijf. Buurman Hans lag in bed en hoorde dat, hij holde naar buiten in zijn onderbroek en arresteerde de gewapende boef, de inbreker was geheel ontdaan. Later op het bureau, in uniform uiteraard, ondervroeg Hans de inbreker. De man vertelde hem dat hij nooit had verwacht dat in die buurt Hell's Angels zouden wonen die hem met een pistool zouden overmeesteren. Het is Hans niet gelukt, hij had toen nog lang haar en een baard, het geboefte uit te leggen dat hij en die 'Hell's Angel' dezelfde persoon waren. Een leuke anekdote.

Bij Bewonersorganisatie Oud-Mathenesse en Het Witte Dorp, in gesprek met Wout Volaart, opbouwwerker Antao Santos en  SP-lid en bewoonster Tineke de Jong.
Bij Bewonersorganisatie Oud-Mathenesse en Het Witte Dorp, in gesprek met Wout Volaart, opbouwwerker Antao Santos en SP-lid en bewoonster Tineke de Jong. De wijk Oud-Mathenesse, dat achter het beroemde Spangen ligt, wordt ook wel het Verre Westen genoemd, de vergeten wijk. Ze hebben gelukkig ook nooit de problematiek gekend die Spangen had. Wout sprak ook over de verplaasting van de Tjalkaan, die er wel is gekomen maar niet helemaal zoals gewenst. De weg zou verder van van de huizen komen te liggen dan nu het geval is. De weg kent veel vrachtverkeer. SP-lid Tineke vertelde over de leegstand in de wijk. Er worden volgens haar onmogelijke voorwaarden gesteld aan toekomstige huurders zoals twee jaar lang een modaal inkomen om in aanmerking te komen voor een huis. Zo wordt het wel erg moeilijk gemaakt voor starters volgens Tineke. Woonbron koopt woningen om in de VVE's te komen en invloed uit te oefenen, een goede zaak volgens opbouwwerker Antao. Ook sprak Wout van de bewonersorganisatie over de gewonnen strijd voor het behoud van bus 38. Toenmalig wethouder en Regioraadvoorzitter Hulman weigerde toen de 1200 handtekeningen van bewoners in ontvangst te nemen. Recent is ook het betaald parkeren ingevoerd in de buurt, er zijn nu veel minder 'parkeertoeristen tot grote tevredenheid van de meeste bewoners. Verder waren er nog veel klachten uit het Witte Dorp over City Tech, het bedrijf dat de straatverlichting verzorgt. Er brandt geen lamp in het dorp en als het brandt gaat het licht overdag niet uit.

Een wandeling door de buurt met Wout Volaart van de bewonersorganisatie.

Een gesprek met buurtbewoner en SP-lid Evert Eijkelenboom in de Finsestraat.
Een gesprek met buurtbewoner en SP-lid Evert Eijkelenboom in de Finsestraat. Hij vertelde over het enorme verloop in de buurt. Om de twee, drie maanden heeft hij andere bovenburen, veelal Oost-Europeanen. Hij vond het ook jammer dat er veel koophuizen leeg staan in de buurt. In gesprekken met andere bewoners bleek zwerfvuil, sinds de wijkonderhoudsploegen zijn verdwenen, de grootste irritatie.