Buurten in Bedrijven: De Binnenvaart

16 juni 2008

Buurten in Bedrijven: De Binnenvaart

Dit keer ging de SP-fractie buurten op de Binnenvaart. Erik van Toor, beleidsadviseur van Kantoor Binnenvaart en SP-lid, leidde de fractie rond in de wereld van de binnenvaart. Kantoor Binnenvaart behartigt de belangen van 3500 eenheden (schepen) en 1300 ondernemingen, de organisatie is te vergelijken met het MKB, waarbij ze ook aangesloten is. Nederland beschikt over de grootse vloot van Europa, meer dan de helft. www.kantoorbinnenvaart.org

Erik van Toor voerde zelf op de Enigma, zijn boot, waar hij vol trots over vertelde. Er zijn steeds minder kleine boten en steeds meer grote boten die de kleintjes verdringen. Er worden ook steeds meer grote schepen gebouwd, overcapaciteit dreigt. Traditionele schippersgezinnen en alle bijhorende faciliteiten (zorg, parlevinkers etc.) verdwijnen. Wat betreft de zorg sluit de zorgvraag van de binnevaarthuishoudens, sinds de invoering van de WMO, niet meer aan. In 2006 is er wel een convenant afgesloten waarin staat dat er wordt ingezet op het behoud van kleine schepen. Ook staat er in dat ieder schip een zender moet krijgen maar dat lijkt de schippers niets in verband met eventuele aanslagen omdat de lading dan bekend wordt voor iedereen. De liberalisering, waar de SP zich altijd tegen heeft verzet, heeft al voor veel sociaal leed gezorgd, veel schippers zijn failliet gegaan

Casco's uit China.
Casco's uit China. Chinese halfproducten worden afgebouwd in Nederlandse werven.

Tachtig procent van de binnenvaart bestaat nog steeds uit gezinsbedrijven. Maar hoe lang nog? Alles moet groot, snel en nieuw. Nieuwe grote investeerders investeren irrationeel, snel geld verdienen en geen langer termijn denken. De huidige investeringen staan niet in verhouding tot de vervoersprestaties. Tot nu toe gaat het nog goed omdat de economie aardig draait. Maar wat gebeurt er als het wat minder wordt? Het vervoer verschuift steeds meer naar de weg, terwijl er steeds meer files zijn. En dan is er nog een de Betuwelijn, een grote flop. In het eerste rapport over de Betuwelijn werd de binnenvaart niet eens genoemd, geen rekening mee gehouden....

Toch ziet Erik van Toor de toekomst rooskleurig en ziet hij kansen. De binnenvaart heeft veel minder uitstoot per kilometer, kan meer vervoeren, heeft relatief weinig onderhoud nodig en is veiliger dat vrachtvervoer op het land.

De boot in met Erik, een watertaxi waarvan de kapiteins vaak oud-slepers zijn
De boot in met Erik, een watertaxi waarvan de kapiteins vaak oud-slepers zijn, om de fractie een stukje van de binnenvaart te laten zien.

De Schrootboot?

Er is een tekort aan ligplaatsen voor  binnenvaartschepen in Nederland.
Er is een tekort aan ligplaatsen voor binnenvaartschepen in Nederland.

Volharding! De binnenvaart kent geen CAO sinds 2005.
Volharding! De binnenvaart kent geen CAO sinds 2005. Blijkbaar hebben werkgevers liever goedkope buitenlandse krachten dan een fatsoenlijke CAO. Er is nog een lange weg van strijd te gaan met volharding natuurlijk.

De aanlegplaats voor de ss-Rotterdam op Katendrecht is al af.
De aanlegplaats voor de ss-Rotterdam op Katendrecht is al af. www.derotterdam.com

Een schip bij een graansilo.

Ooit een file gezien op een containerschip?

In 2004 organiseerde de SP-fractie Rotterdam een reünie voor de stakers van de slepersstaking van 1979: ''Staakt'79''.

Verslag Staakt'79
Fotoreportage Staakt'79