Taart voor actievoerders bus 77

3 mei 2008

Taart voor actievoerders bus 77

De SP in Charlois bracht vanochtend taart bij mevrouw Van Tilburg en mevrouw Van der Heide, de twee initiatiefnemers van het actiecomite 'Red bus 77'. Met op de ene taart de tekst 'De bus is terug' en op de andere 'Gefeliciteerd'. Daarnaast kregen de dames een boeket bloemen van Sara Klaverdijk, de journaliste die jarenlang verslag deed van de actie. TV Rijnmond was er ook bij en zendt zondag een reportage uit.

Taart voor actiegroep Bus 77

Vier jaar geleden werd de route van bus 77 gewijzigd. Door de komst van de Carnisselandelijn verviel de route langs Carnisse, Pendrecht en Zuidwijk. Winkeliers zagen hun omzet dalen. Bewoners gingen minder de deur uit en irriteerden zich aan de omslachtige en tijdrovende verbindingen. De SP voerde samen met winkeliers, bewoners, deelgemeente en bewonersorganisaties actie voor terugkeer van de bus.

Na vele handtekeningen-acties, protest op het stadhuis en een eigen onderzoek, ging wethouder Baljeu van vervoer afgelopen week overstag. Een mooi succes voor de actievoerders, dat aantoont dat actie en volharding wel degelijk helpt.

en bloemen

Vanaf 7 juli gaat een nieuwe ringlijn van start, van het Zuidplein via Carnisse, Oud Charlois, Pendrecht, Zuidwijk en vervolgens via de deelgemeente Feijenoord weer terug op Zuidplein. Bovendien zal op 1 december de helft van de ritten die bus 70 rijdt naar winkelcentrum Keizerswaard doorgaan naar het Clara Ziekenhuis en gaat de frequentie van bus 77 naar Katendrecht omhoog van twee keer per uur naar vier keer per uur. Een groot deel van wat de bewoners wilden lijkt daarmee gerealiseerd. Het is straks weer mogelijk om zonder over te stappen een bezoek te brengen aan het Zuiderziekenhuis, de Zuiderbegraafplaats, de Asterlomarkt, bibliotheken, winkelcentra, verzorgingtehuizen en buurtcentra.

Donderdagochtend vergadert de gemeenteraadscommissie vervoer over het plan van de wethouder. Het volledige voorstel kunt u hier lezen. De SP wil graag van u weten wat u van het plan vindt. Uw opmerkingen en suggesties kunt u doorgeven aan de SP-fractie (010-417 33 59 of sp@stadhuis.rotterdam.nl) of aan Aad van Rooijen (010-486 33 73, a.van.rooijen@hetnet.nl).

Mooi succes voor bewoners en SP: oplossing voor bus 77 (29-04-2008)
Strijd voor bus 77 nog niet gestreden (14-02-2008)
Bus 77: Baljeu bedondert bewoners Charlois (31-01-2008)