Strijd voor bus 77 nog niet gestreden

14 februari 2008

Strijd voor bus 77 nog niet gestreden

Een voorstel van de SP voor de terugkeer van buslijn 77 kon vandaag niet op een meerderheid in de gemeenteraad rekenen. Alleen ChristenUnie en Leefbaar Rotterdam steunden het SP-voorstel. SP'er Leo de Kleijn: 'Als het aan de SP lag had wethouder Baljeu vandaag de opdracht gekregen om bus 77 op z'n laatst op 1 mei dit jaar weer de oude route te laten rijden. Dat is wat de mensen in Charlois van deze raad vragen. Dat is wat we vandaag hadden moeten beslissen.'

Bus 77 moet terug

'Helaas durft de meerderheid van de raad nu niet door te zetten. Baljeu heeft de afgelopen maanden ruim de tijd gehad om onderzoek te doen en creatieve oplossingen te vinden. Het is erg dat haar dat nog steeds niet gelukt is. Er is alle reden om buslijn 77 zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen en niet te wachten op allerlei onderzoeken die de wethouder nu voor de zoveelste keer aankondigt. De bewoners van Charlois voeren nu al jaren actie. Dat doen ze omdat ze deze buslijn erg missen. Zij verdienen het dat hun strijd voor bus 77 nu snel beloond wordt.'

De SP is teleurgesteld door de opstelling van CDA, GroenLinks en met name de PvdA. Deze partijen stelden dat het voorstel van de SP 'te vroeg' kwam en willen wachten op het onderzoek van wethouder Baljeu. De Kleijn: 'Wat mij betreft is het voorstel helemaal niet te vroeg. De raad heeft al in november aangegeven de terugkeer van de oorspronkelijke route te willen. Baljeu heeft ook zelf aangegeven dat ze het verdwijnen van lijn 77 ongewenst vindt. Wat weerhoudt de wethouder dan om dit te doen? De 400.000 euro die dat volgens haar kost - een erg dure schatting volgens mij - is gemakkelijk te vinden in haar eigen budget. De terugkeer van buslijn 77 is er in ieder geval belangrijk genoeg voor.'

Baljeu bedondert bewoners Charlois
Bomvolle zaal wil bus 77 terug