Geen sollicitatieplicht alleenstaande ouders

24 april 2008

Geen sollicitatieplicht alleenstaande ouders

De SP Rotterdam bepleit vandaag tijdens de raadsvergadering dat de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met een of meer kinderen onder de vijf jaar wordt afgeschaft, zoals ook staatssecretaris Aboutaleb wil. Aboutaleb gaat de plicht om werk te aanvaarden en te solliciteren vervangen door een plicht tot scholing.

SP-raadslid Josine Strörmann Josine Strörmann: ‘Dat vinden wij een zeer goede zaak. Prima om actief te blijven, aan je toekomst te werken en je voor te bereiden op een terugkeer naar de arbeidsmarkt. Maar als iemand ervoor kiest om fulltime voor jonge kinderen te zorgen moet dat kunnen. Iedereen mag van ons gaan werken - wij zijn dan ook voor betaalbare kinderopvang - maar werken als je jonge kinderen hebt moet niet verplicht zijn! Het kan niet zo zijn dat die keuze alleen gemaakt kan worden door mensen met een werkende partner.’

De Rotterdamse wethouder Schrijer is van plan zich niks van het kabinet aan te trekken en de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders te handhaven. Zelfs participatiebanen – werk met behoud van uitkering - moeten verplicht door deze groep worden aanvaard. De SP wil morgen van het college weten waarom er zo’n verschil in opvatting bestaat tussen kabinet en college en waarom het college denkt dat handhaving van de sollicitatie- en werkaanvaardingsplicht in Rotterdam nodig is. Strörmann: ‘Waarom zou de groep alleenstaande ouders beter af zijn met slecht betaald werk dan met goede scholing?’