College weet niet van tientallen mosquito's

14 april 2008

College weet niet van tientallen mosquito's

In de regio Rijnmond hangen zeventig mosquito's, een apparaat dat een irritant geluid verspreidt om hangjongeren te verjagen. Een groot deel daarvan is in Rotterdam geplaatst. Het Rotterdamse gemeentebestuur is echter slechts op de hoogte van de locatie van negen mosquito's, blijkt uit antwoorden op vragen van SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. Cornelissen heeft nieuwe vragen (PDF) gesteld: hij wil dat het college snel wel op de hoogte is van waar het apparaat in Rotterdam is geplaatst.

Op 13 maart is in de gemeenteraad een motie aangenomen om geen nieuwe mosquito's te plaatsen zolang minister Rouvoet onderzoek doet of het apparaat juridisch toegestaan is. Cornelissen: 'Wij vragen ons af hoe de gemeente het plaatsen van nieuwe mosquito's denkt te kunnen voorkomen, als ze niet eens in staat is een lijstje te maken van bestaande mosquito's. Ik heb van verschillende Rotterdammers voorbeelden gehoord van mosquito's die met medeweten van gemeentelijke diensten of de politie zijn geplaatst: eentje hangt er zelfs op het kantoor van de stadsmarinier. Hoe kan het dat ons gemeentebestuur dat niet weet?'

Volgens Cornelissen moet er snel ingegrepen worden tegen mosquito's die zonder medeweten van het gemeentebestuur zijn geplaatst: 'De regels die er zijn tegen geluidsoverlast geven daar al voldoende mogelijkheid voor. Wij zien de mosquito het liefst helemaal verdwijnen, omdat het apparaat niets oplost en problemen alleen verplaatst. Maar het minste is wel dat er geen mosquito's in de stad hangen waar niemand toestemming voor heeft gegeven.'

Lees de schriftelijke vragen (PDF)
'Zet mosquito's uit gedurende onderzoek' (29-02-2008)