Buurten in de Wijken: Het Liskwartier

17 maart 2008

Buurten in de Wijken: Het Liskwartier

De SP-fractie maakte een tocht langs de kunstboulevard van Noord met Petra van der Ham van Cultureel Noord (www.cultureelnoord.nl), langs culturele ondernemers aan de Bergweg, het ateliercomplex Ackersdijstraat, ateliercomplex Berkelselaan, de Bergsingel en de culturele ondernemers aan de Rodenrijselaan / Rodenrijsestraat.

Ter sprake kwam het gemis aan een ontmoetingsplek voor kunstenaars en culturele ondernemers, een soort van lunchroom met een terras, maar dat gaat niet lukken met de huidige precario-wetten (het buiten etaleren van producten, reclame of het neerzetten van terras). Als de (deel-)gemeente zo graag een aantrekkelijke kunstboulevard wil moet ze misschien denken aan een ontheffing in dit gebied. Ook de hardrijders op de Rodenrijselaan zijn een doorn in het oog van de culturele ondernemers. Na de culturele wandeling bracht de fractie een bezoek aan de bewonersorganisatie en Karin Padmos van het ouderinitiatief voor een gemengde school en eindigde in jongerencentrum Het Lispunt.

Op bezoek bij succesvolle fotograaf Rob 't Hart aan de Roderijselaan
Op bezoek bij succesvolle fotograaf Rob 't Hart aan de Roderijselaan www.rob-thart.nl

De Rodenrijselaan

Op de koffie bij de tevens internationaal vermaarde beeldend kunstenaar Marietta Reijerkerk aan de Rodenrijselaan.

Galerij Mirta de Mare aan de Bergsingel
Galerij Mirta de Mare aan de Bergsingel www.mirtademare-art.nl.

De culturele wandeling met Petra van der Ham (vooraan) en Egied Simons
De culturele wandeling met Petra van der Ham (vooraan) www.protipico.nl en Egied Simons.

In gesprek met beeldend kunstenaar Marijntje Leeflang bij een atelierscompelxruimte in oud schoolgebouw in de Ackerdijkstraat
In gesprek met beeldend kunstenaar Marijntje Leeflang bij een ateliercomplexruimte in oud schoolgebouw in de Ackerdijkstraat.

In het atelier van beeldend kunstenaar en dichter Hans Wap in de Berkelselaan
In het atelier van beeldend kunstenaar en dichter Hans Wap in de Berkelselaan.

C'est triste la vie de l' artiste (Hans Wap)
C'est triste la vie de l' artiste (Hans Wap).

Na de culturele wandeling een gesprek over meer aardse zaken met Henk van Ravesteijn, voorzitter van Bewonersorgansiatie Liskwartier in de Willebrordusstraat. Hij sprak onder meer over het verdwijnen van id-ers in Duimdroppen en dat in een zogenaamd kindvriendelijke wijk, het welzijnswerk dat lijkt te worden overgenomen door woningcorporaties en het gemis van een vraagwijzer in de wijk. Maar over het algemeen genomen gaat het heel goed met het Liskwartier, steeds meer jonge gezinnen willen er wonen volgens Henk.

In Antiquariaat Raster was cultureel ondernemer Han van der Leur aan het woord.
In Antiquariaat Raster was cultureel ondernemer Han van der Leur aan het woord. Hans zet zich samen met Jan van Duijn van het Broodwinkeltje in voor het handhaven en verbeteren van de Rodenrijselaan en proberen daarbij andere bewoners te betrekken.

Daarna sprak de fractie met Karin Padmos, een actief bewoonster en ouder, om te praten over het ouderinitiatief op de Imelda-school in de Veurstraat. Het ouderinitiatief is begin vorig jaar opgestart en zet zich inzet voor een gemengde school www.imeldaschool.nl. Wethouder Geluk was toevallig ook aanwezig op de Imelda-school om een onderwijsconvenant te onderteken met de staatsecretaris van Onderwijs. De Schieveenstraat kwam ook nog ter sprake, vooral de speeltuin waar Karin en andere bewoners al vijf jaar strijd voor leveren. De Schieveenstraat won tijdens het Opzoomergala de 2e prijs kindvriendelijkste straat van Rotterdam.

Via het schoolplein van de Imelda-school wandelde de fractie naar jongerencentrum Het Lispunt om even bij te praten met huiscoördinator Steef Maan en jongerenwerker Farid Boukhari. Het Lispunt en de Imelda-school werken voortaan intensief samen

Scholieren van de Imeldaschool creatief bezig in Lispunt.
Scholieren van de Imelda-school creatief bezig in Lispunt.