Buurten in de Wijken: Rubroek

4 februari 2008

Buurten in de Wijken: Rubroek

Op maandag 4 februari waren raadsleden Leo de Kleijn en Theo Cornelissen met medewerker Paul Mepschen, in het kader van Buurten in de Wijken, op bezoek in de wijk Rubroek. Zij werden onder andere rondgeleid door buurtagent Hugo Halleriet; gingen op bezoek bij het NIVON; lunchten in het groene eetcafé Spirit; en namen een kijkje in zorgcentrum Rubroek.

Raadsleden Leo de Kleijn en Theo Cornelissen voor buurtcafé Floor Beijen in de Koepelstraat in gesprek met buurtagent Hugo Halleriet over Rubroek.

Hierboven ziet u Leo de Kleijn en Theo Cornelissen voor buurtcafé Floor Beijen in de Koepelstraat, in gesprek met buurtagent Hugo Halleriet over Rubroek. Harreliet liet de heren ook de rest van de wijk zien. Een van de problemen in de wijk is, zoals op zoveel plekken in Rotterdam, ruimte voor jongeren. Daar waar jongeren graag samenkomen wordt door bewoners, soms ten onrechte, veel geklaagd. Buurtagent Halleriet: ' Ik zeg vaak tegen die mensen: ga nou eens met die jongens praten, dat zijn de slechtsten niet.'

Lunch net buiten Rubroek in de goedlopende groene lunchroom van de Groene Passage, Spirit.

Na de buurttour was het tijd voor de lunch in de 'groene' lunchroom van de Groene Passage, Spirit. Heerlijk n eerlijk eten. De Groene Passage loopt volgens mede-eigenaar Roos Saat heel goed. In de Groene Passage zit onder andere een supermarkt met biologische producten en een groene slager: diervriendelijk vlees dus.

In gesprek met Ria Anotee van het NIVON.

Na de lunch ging het gezelschap op weg naar het NIVON, voor een afspraak met Ria Anotee. Het NIVON is een actieve vereniging met in Rotterdam zo'n 1800 leden en een groot gebouw aan de Dirk Smitsstraat in Rubroek. Het NIVON is ooit opgericht om 'de gewone man' te laten genieten van natuur en cultuur. De letters staan dan ook voor Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk. NIVON hoorde ooit bij de sociaal-democratische zuil en wilde de arbeider de kans geven zich te ontwikkelen. Vandaag de dag organiseert het NIVON van alles en nog wat in en rond de stad: van wandelingen tot computercursussen en colleges over de ontwikkeling van de Nederlandse taal. Het gebouw van het NIVON biedt onderdak aan allerlei activiteiten, van natuurstudie tot de schaakclub tot en met het NIVON-koor en vergaderingen van Rotterdamse theosofen.

Theo en Leo dollen met Bernard de Kievit, die bij het NIVON werkt.

Ook werkzaam bij het NIVON is Bernard de Kievit. Een groot probleem voor het NIVON is het subsidiebeleid van de gemeente. Organisaties moeten veel te gedetailleerd verantwoording afleggen. Daar gaat ontzettend veel tijd in zitten. En ondanks de vele activiteiten van het NIVON op het vlak van de participatie, heeft het NIVON moeite de subsidie te behouden.

Wat de SP betreft heeft het NIVON in de tientallen jaren dat het actief is in Rotterdam haar nut meer dan bewezen en moet snel iets gebeuren aan dat veel te ingewikkelde subsidiebeleid. Bovendien moet op de activiteiten van het NIVON niet bezuinigd worden.

Leo en Theo sluiten de middag af in Zorgcentrum Rubroek, een kwalitatief  zeer goed verzorgingstehuis aan de Crooswijksekade, onder leiding van de directeur Rob van Dijk.

Leo en Theo sloten de middag af in Zorgcentrum Rubroek, een kwalitatief zeer goed verzorgingstehuis aan de Crooswijksekade, onder leiding van de directeur Rob van Dijk.