Enquête SP over Beneluxtrein vernietigend voor NS
Enquête SP over Beneluxtrein vernietigend voor NS
Vorige week deed de SP overal in het land, waaronder in Rotterdam, een kort onderzoek naar de mening van reizigers over het dreigende verdwijnen van de Beneluxtrein. Ruim 400 reizigers – waaronder bijna 100 in Rotterdam – werkten aan het onderzoek mee op de stations. Ruim 90 procent van hen blijkt de keuze te willen houden tussen de Beneluxtrein en de snellere maar duurdere HSL. Wat de SP betreft blijft de trein gewoon rijden - gisteren zei verkeersminister Eurlings de Tweede Kamer toe de NS te vragen de Beneluxtrein in ieder geval niet te snel uit de dienstregeling te halen.
Het SP-onderzoek laat zien dat eigen NS-onderzoek onder reizigers van de Beneluxtrein van geen kant deugt, stelt SP-Kamerlid Emile Roemer. De NS concludeerde onlangs dat 60 procent van de reizigers die nu de Beneluxtrein gebruikt, zal overstappen op de HSL zodra die rijdt. Maar uit een SP-enquête blijkt dat reizigers massaal hun voorkeur uitspreken voor de Beneluxtrein boven de toekomstige Hogesnelheidslijn, zelfs wanneer de HSL geen cent duurder wordt dan de Beneluxtrein.
Foto: RTV Rijnmond
Wanneer de HSL tussen Amsterdam en Parijs gaat rijden, is nog steeds onduidelijk. Maar de NS heeft al aangekondigd dat de Beneluxtrein, de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel, tegen die tijd wel zal verdwijnen. Tot die tijd wordt de lijn al behoorlijk uitgekleed: materieel is verwaarloosd, buitengewoon veel treinen vallen uit en de lijn heeft ruim 20 procent meer vertraging dan de gemiddelde NS-trein. “Dat zoveel mensen dan nog steeds gebruik maken van deze trein lijkt een klein wonder, maar het laat zien hoe onmisbaar de verbinding is,” aldus Roemer.
Vorig jaar voerde de SP al actie voor het behoud van de Beneluxtrein, die ook door veel Rotterdammers wordt gebruikt richting Amsterdam en Brussel. Die trein stopt ook in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal - de HSL niet. De tarieven voor de HSL worden pas kort voor ingebruikname bekend gemaakt, maar zullen vermoedelijk een stuk hoger liggen dan die van de Beneluxtrein.
De uitkomsten van de SP-enquête onder 402 reizigers:
Wat mij betreft:
- rijdt er in de toekomst alleen een HSL van Amsterdam (via Rotterdam en Breda) naar België en Frankijk: 9,45%.
- heb ik de keuze tussen de Beneluxtrein en de HSL: 90,55%.
Voor mij als treinreiziger:
- is de HSL geen alternatief (bijv. omdat de trein niet bij mij in de buurt stopt): 55,76%.
- is bij gelijke prijs de HSL te verkiezen boven de Beneluxtrein: 33,77%.
- is bij een 25% hogere prijs de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein: 8,64%.
- is bij een prijsverhoging van 50% of meer de HSL nog steeds te verkiezen boven de Beneluxtrein: 1,83%.
Rotterdamse reizigers vertelden de SP onder andere:
- ‘Ik reis regelmatig op en neer tussen Rotterdam en Mechelen – straks wordt dat een stuk minder makkelijk.’
- ‘Ik woon in Antwerpen en werk in Schiedam. Ik reis al 24 jaar op en neer, dat kost mij nu al 3000 euro per jaar voor het Nederlandse traject – mijn baas zal een hogere prijs niet accepteren.’
- ‘Ik reis vijf keer per week op en neer tussen Rotterdam en Schiphol. Keuzemogelijkheid en vaak kunnen vertrekken zijn vooral belangrijk, luxe pas daarna. Reserveren op dat traject is in elk geval belachelijk.’
- ‘Ik heb de indruk dat het gebruik van de Beneluxtrein nu al ontmoedigd wordt (door slechte aansluitingen, vertragingen, etc) door de NS.’
- ‘Ik snap niet dat hierover zo slecht met reizigers wordt gecommuniceerd.’
Start nieuwe campagne voor behoud Beneluxtrein (12-01-2008)
- Zie ook:
- Verkeer en Vervoer