SP roept Karakus op: kies voor bewoners Nieuwe Westen, niet voor regeltjes!

5 december 2007

SP roept Karakus op: kies voor bewoners Nieuwe Westen, niet voor regeltjes!

PvdA-wethouder Karakus staat achter de plannen van het WBR om woningen in het Nieuwe Westen samen te voegen en de huidige bewoners te verjagen. Dat blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van zijn partijgenoten. SP-raadslid Leo de Kleijn roept de wethouder en de PvdA op de kant van de bewoners te kiezen.

Wethouder Karakus stelt dat een ‘onttrekkingsvergunning’ om de bewoners in de Essenburgwijk te mogen uitverhuizen niet kan worden geweigerd. De Kleijn: ‘Karakus beroept zich op formele regeltjes. Een onttrekkingsvergunning zou alleen geweigerd kunnen worden als 'het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad' groter is. Maar het is een kwestie van politieke keuzes en lef hoe je met dat soort formaliteiten omgaat. Als je vindt dat het belang van de bewoners zwaarder weegt, zijn er allerlei goede argumenten te bedenken om deze vergunning te weigeren.’

De SP vindt dat het lijkt alsof de PvdA in deze kwestie vooral met zichzelf in gesprek is. De deelraadsleden in Delfshaven en de raadsleden van de partij zijn tegen en herhaalden dat regelmatig in de media. De dagelijks bestuurders in Delfshaven en nu ook de wethouder zijn echter vóór. De Kleijn: ‘Aan een schizofrene PvdA die wel blaft maar niet bijt hebben de bewoners niets. Wij zullen de PvdA in ieder geval aan eerdere beloftes houden en blijven ook de bewoners ondersteunen.’

Om de PvdA bij toekomstige keuzes als deze een handje te helpen, stelt de SP voor om de regels voor het verkrijgen van een onttrekkingsvergunning aan te passen. De Kleijn: ‘Want als de regels niet goed zijn, moet je ze veranderen! De SP wil vastleggen dat bij de afweging of een vergunning wordt toegekend ook de bewoners kunnen worden geraadpleegd. De wethouder kan dan bijvoorbeeld tegen het WBR zeggen: je mag je plannen alleen uitvoeren als 70 procent van de huurders van een complex of straat vindt dat de plannen een verbetering zijn voor de leefbaarheid van de wijk.’

Update: het dagelijks bestuur van de deelgemeente Delfshaven heeft inmiddels aangegeven tegen gedwongen uitverhuizingen te zijn. Ze zijn het wel eens met het veranderen van de woningvoorraad in de buurt, maar tegen het afgeven van een vergunning voor deze plannen.

Bewoners Singelblokken begraven beleid WBR (18-11-2007)