ROOD zoekt Huisjesmelker van het Jaar

28 november 2007

ROOD zoekt Huisjesmelker van het Jaar

Een riskante gaslucht, verwarming die altijd kapot is, een lekkend dak, muren vol met schimmel, en een huisbaas die op zondagochtend stijf van de cocaïne in de slaapkamer van een student staat. Zomaar wat eerste meldingen over Rotterdamse huisjesmelkers die al binnenkwamen bij SP-jongerenorganisatie ROOD. Rotterdamse jongeren worden opgeroepen hun ervaringen met slechte huisbazen in te sturen.

De komende weken verzamelt ROOD overal in Rotterdam ervaringen met slechte huisbazen: onder andere bij hogescholen en universiteiten en bij supermarkten in buurten waar veel studenten wonen. Ook via rood.sp.nl kunnen studenten hun huisbaas nomineren voor de titel 'Huisjesmelker van het Jaar'. In januari ontvangt de grootste huisjesmelker een oneervolle prijs.

ROOD, jong in de SP, en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) organiseren de verkiezing dit jaar voor de derde keer. Met de actie willen de organisaties de gevolgen van de kamernood op de kaart zetten. Door het tekort aan kamers kunnen huisjesmelkers doen wat ze willen. Ook in Rotterdam betaalt bijna 30 procent van de studenten meer voor hun kamer dan is toegestaan. Verder laat de veiligheid van studentenhuizen te wensen over. Studenten weten vaak niet wat hun rechten zijn en durven niet te klagen.

ROOD lanceert 'Huisjesmelker van het Jaar'-verkiezing (06-11-2007)
Nomineer jouw huisbaas voor de titel 'Huisjesmelker van het Jaar'!