'Huisjesmelker van het Jaar'-verkiezing dinsdag van start

5 november 2007

'Huisjesmelker van het Jaar'-verkiezing dinsdag van start

ROOD
Dinsdag om 12:00 uur lanceren ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) de verkiezing van 'Huisjesmelker van het Jaar' op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Studenten worden gevraagd of hun huisbaas toevallig dé huisjesmelker van het jaar is. Onder andere landelijk ROOD-voorzitter Gijsbert Houtbeckers en LSVb-voorzitter Lisa Westerveld zijn bij de aftrap aanwezig.

huisjesmelker van het jaar-verkiezing

Met de verkiezing willen de organisaties de gevolgen van de kamernood op de kaart zetten. Door het tekort aan kamers kunnen huisjesmelkers doen wat ze willen: veel studenten wonen op een te kleine kamer voor een te hoge huur. Volgens recent onderzoek van de LSVb is het slecht gesteld met studentenkamers. Niet alleen betalen veel studenten te veel huur, ook de veiligheid van studentenhuizen laat te wensen over. Studenten weten vaak niet wat hun rechten zijn en durven niet te klagen.

De organisaties vragen daarom studenten naar de ervaringen met hun huisbaas, dinsdag vanaf 12:00 uur op het Tinbergenplein op de Erasmus Universiteit. De komende weken gaan ROOD en lidbonden van de LSVb in het hele land met de actie aan de slag. Huurders die worden uitgemolken door hun huisbaas kunnen hun klacht ook kwijt op www.rood.sp.nl/actie/woningnood/huisjesmelker. De ergste profiteur van de woningnood onder studenten krijgt een oneervolle prijs van ROOD en de LSVb.

De verkiezing tot huisjesmelker van het jaar wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaar van vorig jaar, mevrouw Chang uit Utrecht, bezat veel panden met te dure kamers die onveilig waren. Inmiddels is Chang aangepakt door de gemeente Utrecht. ROOD en de LSVb willen een landelijke aanpak tegen huisjesmelkers, waarbij studenten beter worden beschermd.

Meer informatie:

• Kevin Levie
    (ROOD Rotterdam, organisatie) 06-48 19 76 68
  • Gijsbert Houtbeckers
    (voorzitter ROOD, jong in de SP) 06-28 97 64 82

ROOD-raadplaat: wat wordt hier geknutseld?