Tuindorp Vreewijk: meer dan 90 procent tegen sloop!

15 oktober 2007

Tuindorp Vreewijk: meer dan 90 procent tegen sloop!

Het actiecomitee Bree-Maarland overhandigde wethouder Karakus afgelopen zaterdag een kleine drieduizend handtekeningen tegen de sloop van hun wijk. Die handtekeningen staan voor 92 procent van de bewoners! Eerder dit jaar had de wethouder zich laten ontvallen dat het verzet tegen de sloop "slechts om een kleine groep" bewoners zou gaan. Met de handtekeningen en een druk bezochte protest manifestatie van zo'n driehonderd bewoners, gaf het actiecomitee op gepaste en niet mis te verstane wijze antwoord.

Vreewijk

Vreewijker en protestzanger Kees Corbijn opende de middag op het Brinkplein en bracht de stemming er goed in: "Blijf met je poten van ons huis, want hier voelen we ons thuis. Stop die smoezen zo goedkoop, dat het hier rijp zou zijn voor sloop. Het is Com.wonen puur te doen om te bouwen voor de poen. Graaien naar het groot gewin, en wij eruit met ons gezin."

Na het optreden van Kees mochten de directeur van Com.wonen Margriet Drijver, wethouder Karakus, dagelijks bestuurder Yesildal van de deelgemeente Feijnoord, mevrouw Lansink van het Cuypersgenootschap en Remi Poppe, Tweede-Kamerlid voor de SP, hun visie geven op de toekomst van tuindorp Vreewijk.

Vreewijk

Wijkvisie

Yesildal, Karakus en Drijver waren het met elkaar eens. Ze presenteerden de lang verwachtte wijkvisie met daarin de sloop van minstens 1150 woningen in de periode 2008 tot 2018. Volgens hen kent Vreewijk nu geen goede mix aan bewoners, moeten er meer mensen met een hoger inkomen de wijk in en zijn de kosten van renovatie te hoog.

Mevrouw Lansink zei verbijsterd te zijn door de plannen van Com.wonen en de (deel)gemeente. Volgens haar is het Tuindorp een uniek stukje Rotterdam dat om cultuur-historische redenen bewaard moet blijven en juist gekoesterd moet worden.

Remi Poppe wees op de honderden aanwezigen: "Wat is er mis met de mix van deze bewoners? Ben blij dat al die mensen zo betrokken zijn bij hun wijk en zo tevreden over hun huis!" Om daarna te vervolgen met: "Het is weer hetzelfde liedje als altijd. De wethouder roept dat de wijk geen goede mix van inwoners kent en de woningcorporatie zegt dat de woningen niet meer van deze tijd zijn. En dan moet er maar gesloopt worden. Belachelijk! Al deze mensen wonen naar hun zin en willen gewoon in deze woningen blijven. Met een goed renovatieplan, modernisering van de woningen en het wegwerken van achterstallig onderhoud zijn deze huizen nog prima."

Vreewijk"

De opmerkingen en vragen van bewoners aan het panel maakten duidelijk dat de plannen van Com.wonen en (deel)gemeente geen enkele steun hadden onder de aanwezigen.

Verzet

Vooral de twee PvdA-bestuurders schrokken van het massieve verzet van de aanwezige bewoners. Wat betekenen mooie nota's over participatie en inspraak nog, als je tegenover een zo grote meerderheid van de bewoners in een wijk achter de plannen van een corporatie blijft aanlopen en besluit om toch te slopen?
Het actiecomitee zal zeker doorgaan met nieuwe acties.

De SP zal hen daarin waar mogelijk actief ondersteunen. En zowel in de gemeenteraad als in de deelgemeente zijn de SP-fracties kraakhelder in wat er volgens hen moet gebeuren: geen sloop, maar onderhoud en renovatie!