Theo Cornelissen: 'Discriminerend deurbeleid nu écht aanpakken!'

3 juli 2007

Theo Cornelissen: 'Discriminerend deurbeleid nu écht aanpakken!'

Er wordt nog altijd veel gediscrimineerd aan de deur van Rotterdamse clubs en cafés, blijkt uit recent onderzoek van onder andere RADAR en ROOD, jong in de SP. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen wil daarom zo snel mogelijk een proef met 'stapmariniers': ambtenaren of agenten in de uitgaansgebieden die het deurbeleid monitoren en aanspreekbaar zijn voor jongeren die laagdrempelig een klacht over discriminatie willen indienen. Hij zal dat voorstellen tijdens de gemeenteraadsvergadering van aanstaande donderdag.

De maatregelen die tot nu toe genomen zijn tegen discriminatie in het Rotterdamse uitgaansleven gaan niet ver genoeg, vindt Cornelissen. “Hoe prijzenswaardig een initiatief als het Panel Deurbeleid ook is, het werkt niet: ze spreken per jaar slechts enkele ondernemers aan op dubieus deurbeleid en behandelen jaarlijkse slechts enkele tientallen klachten. In 2009 in Rotterdam Europese Jongerenhoofdstad en zeker de activiteiten in dat jaar zouden voor iedere Rotterdamse jongere toegankelijk moeten zijn. Wij willen daarom discriminerend deurbeleid nu écht gaan aanpakken: met 'stapmariniers', praktijktests door 'undercover-jongeren' en als dat niet werkt met hardere maatregelen, desnoods met tijdelijke sluiting van tenten waar allochtonen structureel niet binnenkomen.”

Natuurlijk moeten ondernemers lastige klanten kunnen weigeren, vindt de SP. Maar uit de cijfers blijkt dat er sprake is van structurele discriminatie. Van de in het onderzoek van ROOD, jong in de SP, ondervraagde 223 jongeren is 71 procent van de allochtone jongeren wel eens geweigerd, tegenover 37 procent van de autochtone jongeren. Van de Marokkaanse jongens is zelfs 84 procent wel eens geweigerd. Allochtone jongeren horen bovendien veel vaker: 'het is vol', 'je bent geen vaste klant' of 'je moet lid zijn' en andere oncontroleerbare redenen voor weigering.

ROOD presenteert deurbeleid-onderzoek 'Uitgaan of niet binnenkomen?' (24-06-2007)
SP-jongeren willen 'stapmarinier' na eigen onderzoek deurbeleid (18-06-2007)