SP blij met nieuwe koers PvdA-Rotterdam over thuiszorg

18 juli 2007

SP blij met nieuwe koers PvdA-Rotterdam over thuiszorg

De Rotterdamse SP fractie is erg tevreden dat de PvdA nu eindelijk toegeeft dat de aanbestedingen in de thuiszorgsector compleet mis zijn gelopen. Dat blijkt uit een artikel in het AD Rotterdams Dagblad van vandaag. Zoals de SP altijd al betoogde is het lage uurbedrag dat uit de aanbestedingen gekomen is niet voldoende om vast personeel huishoudelijke verzorging in dienst te houden. Dus niet alleen Thuiszorg Rotterdam is in de problemen maar de ‘winnaars’ van de aanbestedingen, Laurens, Humanitas enn Careyn evenzeer.

Josine StrörmannJosine Strörmann, SP raadslid: “Vorig jaar november hebben wij al gewaarschuwd dat er veel slachtoffers zouden gaan vallen. Met een uurbedrag van 14 euro kon een klein kind uitrekenen dat het onmogelijk is om daarvan je vaste mensen in dienst te houden. De oplossingen die nu gezocht worden zijn in onze ogen voor het personeel geen goede oplossingen. Alfahulp worden of gaan werken op basis van een aan de klant verstrekt PGB betekent toch dat je arbeidsvoorwaarden dramatisch achteruit gaan. Alle begrip overigens voor de thuiszorgorganisaties dat ze deze oplossing propageren want wat moeten ze anders? Ze hebben hun personeel niet veel meer te bieden.”

De SP vindt de oplossing die de PvdA heeft bedacht, een banenpool, aardig maar zoekt het toch meer in een structurele oplossing. Strörmann: “Wij zijn altijd al faliekant tegen die aanbestedingen geweest, de zorg is immers geen markt. Draai de uitkomsten van die aanbestedingen terug en zorg voor een nieuw gunningstraject. Bijvoorbeeld via het Zeeuwse model, waarbij van te voren een eerlijke, vaste prijs wordt aangegeven door de opdrachtgever, de gemeente Rotterdam. Dan kan je daarna van alle mededingers een aantal clubs uitzoeken op basis van de kwaliteit die ze leveren.”

Gelukkig ziet de PvdA fractie in Rotterdam nu ook in dat het echt niet goed is verlopen en leggen ze daarbij nadrukkelijk de verantwoordelijkheid bij wethouder Kriens. Wat de SP betreft heeft de wethouder zich te lang afzijdig gehouden. Strörmann: “Ik wil de wethouder nogmaals, we hebben het al vele malen gezegd, oproepen om pal achter het personeel en de klanten van thuiszorgorganisaties te gaan staan. Zij zijn slachtoffer geworden van het krankzinnige idee dat marktwerking in de thuiszorg iets goeds met zich mee kan brengen. Gelukkig hebben we nu blijkbaar de PvdA fractie aan onze zijde in deze strijd!”

Banenpool is voor PvdA oplossing personeelsproblemen in zorg
‘Kom in actie voor personeel thuiszorg’
Aanbestedingen thuiszorg ramp voor Rotterdam