Aanbestedingen thuiszorg ramp voor Rotterdam

20 november 2006

Aanbestedingen thuiszorg ramp voor Rotterdam

Josine Strörmann, raadslid SP
Vandaag is bekend geworden dat Thuiszorg Rotterdam, al 105 jaar aan de slag in Rotterdam met het helpen van ouderen, zieken en mensen met een beperking, per 1 januari thuiszorg in de stad niet meer verzorgt. Thuiszorg Rotterdam is buiten de gunning in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning gevallen. Josine Strörmann, raadslid voor de SP, maakt zich ernstige zorgen over de toekomstige kwaliteit en personeel van de thuiszorg.

Thuiszorg Rotterdam heeft 2000 mensen in dienst. Het college heeft aangegeven dat het personeel huishoudelijke hulp van Thuiszorg Rotterdam overgenomen wordt door de zorgaanbieders Humanitas en Laurens, die de thuiszorg in Rotterdam gaan verzorgen. De SP-fractie heeft hierover ernstige twijfels. Van het lage uurtarief dat uit de aanbestedingen is gekomen, kunnen Humanitas en Laurens geen ervaren krachten betalen. De loonkosten van het ervaren personeel van Thuiszorg Rotterdam zijn te hoog om zomaar overgenomen te worden door een van de andere aanbieders.
Geen thuiszorg.?
Daarom maakt de SP-fractie zich grote zorgen over de kwaliteit van de thuiszorg in Rotterdam. Goede kwalitatieve zorg is voor het lage bedrag waarvoor Humanitas en Laurens de zorg willen aanbieden, niet haalbaar. Op termijn is goede zorg zo niet te handhaven. Wethouder Jantine Kriens (PvdA) heeft herhaaldelijk aangegeven dat de thuiszorgcliënten hun eigen vertrouwde hulp in de huishouding kunnen houden. Dit lijkt door deze aanbesteding onwaarschijnlijk geworden. De SP-fractie is hierover buitengewoon teleurgesteld.

Dit gaat dus niet goed uitpakken voor Rotterdam, niet voor de cliënten en niet voor het thuiszorgpersoneel. De SP fractie vraagt voor de raadsvergadering van aanstaande donderdag dan ook een interpellatiedebat aan over deze kwestie.

De SP zal drie moties indienen met de volgende strekking:

• Personeel Thuiszorg moet worden overgenomen met de bijbehorende arbeidsvoorwaarden volgens de CAO Thuiszorg
  • De kwaliteit van de thuiszorg huishoudelijke hulp, moet ook op lange termijn geborgd zijn, ook al zijn de tarieven daar eigenlijk te laag voor
  • Cliënten moeten, als ze dat willen, hun vaste huishoudelijke hulp kunnen houden.

Voorts zal de SP benadrukken dat de gemeente de cliënten zo snel mogelijk moet informeren over de veranderingen.

De SP is altijd fel tegen marktwerking in de zorg geweest. De vandaag ontstane situatie versterkt onze opvattingen in deze.