SP: ‘Vervuilende SUV’s niet welkom in Rotterdam’

27 juni 2007

SP: ‘Vervuilende SUV’s niet welkom in Rotterdam’

Wethouder Dominic Schrijer stelt in de Metro van woensdag 27 juni dat SUV’s en andere benzineslurpende auto’s van harte welkom zijn in Rotterdam. De SP heeft net als de wethouder niks tegen hardwerkende mensen met goede inkomens. Sterker nog, die mensen zijn van harte welkom in Rotterdam. Maar meer dan gemiddeld verdienen betekent in de ogen van de SP niet dat je meer dan gemiddeld mag vervuilen. Een goed inkomen verplicht je toch niet tot het rijden in een milieuvervuilende en verkeersgevaarlijke SUV?

De SP vindt een discussie over Sport Utility Vehicles (SUV’s) niet meer dan terecht. SUV’s zijn gevaarlijker, minder zuinig en dus vervuilender dan gewone auto’s. In Rotterdam liggen 76 van de 400 meest vervuilde straten van Nederland. Rotterdam heeft zich als een van de grote steden aangesloten bij de Large Cities Climate Leadership Group (LCCLG). Dit omvangrijke netwerk van wereldsteden – dat nauw samenwerkt met de Clinton Climate Initiative – wil de uitstoot van koolstofdioxide verminderen. Daarnaast willen deze steden nationale overheden en het bedrijfsleven stimuleren om maatregelen te nemen tegen klimaatverandering. De uitstoot van schadelijke stoffen reduceer je niet door bezitters van SUV’s hartelijk welkom te heten.

Het zou goed zijn als wethouder Schrijer zich wat meer om milieu en verkeersveiligheid zou bekommeren, en wat minder om de belangen van rijke Rotterdammers met vervuilend gedrag.