h

SP Rotterdam: ‘Openbaar vervoer over tien jaar sneller en goedkoper dan auto’

6 juni 2007

SP Rotterdam: ‘Openbaar vervoer over tien jaar sneller en goedkoper dan auto’

Als Rotterdam de ambities voor het halveren van de CO2-uitstoot in 2025 en het drastisch verminderen van de concentraties fijnstof in de stad wil halen, dan is het noodzakelijk om nu snel een keuze te maken voor meer en betaalbaar openbaar vervoer in de stad. De betaalbaarheid, frequentie, fijnmazigheid en snelheid van het OV moet flink verbeterd worden. Dat zegt SP-gemeenteraadslid Leo de Kleijn.

Leo de Kleijn De investeringen in de TramPluslijnen, de metro naar Nesselande en het nachtlijnennet hebben ervoor gezorgd dat de terugloop van het aantal OV reizigers in de stadsregio Rotterdam bijna gestopt is. In 2004 daalde dat aantal met 7,5% en het jaar daarop met 4,3%. Vorig jaar bleef de neergang beperkt tot 0,4%. De forse afname van het aantal reizigers in enkele jaren komt volgens De Kleijn door opeenvolgende prijsverhogingen, de herzonering in 2003 en het schrappen van lijnen zoals tramlijn 3 naar Blijdorp.

In dezelfde periode groeide het autoverkeer van en naar de stad. Om die trend te keren moet de gemeente en de stadsregio een echte keuze maken voor het openbaar vervoer. De miljarden die Rotterdam de komende jaren wil investeren in infrastructuur moeten grotendeels gebruikt worden voor uitbreiding en goedkoper maken van het OV netwerk. De Kleijn pleit voor aanscherping van de Rotterdamse ambities als het gaat om het gebruik van het openbaar vervoer. ‘Minstens een kwart van het personenvervoer in de stad moet in 2025 met de tram, bus, metro en openbaar vervoer over water kunnen. Dat is nu minder dan vijftien procent.’

Om voor meer Rotterdammers het openbaar vervoer een echt alternatief te maken voor de auto moet de betaalbaarheid, frequentie, fijnmazigheid en snelheid flink verbeterd worden. De Kleijn wil dat het niet blijft bij een proef met gratis OV voor ouderen. ‘In andere landen en steden, zoals Tilburg en Vlaanderen, is al lang aangetoond dat gratis OV voor ouderen niet alleen het gebruik van het openbaar vervoer bevordert, maar ook belangrijke sociale voordelen biedt.’ De SP fractie wil dat de proef snel omgezet wordt in structureel beleid en wil het gratis OV uitbreiden naar jongeren onder de twaalf jaar. Daarnaast wil De Kleijn dat er op korte termijn een zogenoemd ‘zaterdagshoptarief’ in te voeren, dat Rotterdammers uit de hele stad voor 1 euro op zaterdag van en naar het centrum vervoert. Daarnaast wil de SP een aantrekkelijk combitarief voor P&R terreinen aan de rand van de stad. Parkeren gecombineerd met een kaartje voor de metro of de tram dat qua prijs en snelheid kan concurreren met een rit en parkeren in het centrum.

Een ander voorstel dat op korte termijn uitgevoerd kan worden is verbetering van het nachtelijk openbaar vervoer. Het nachtnet kost nu 4,50 euro en is daarmee voor veel Rotterdammers niet echt aantrekkelijk. De SP wil dat het nachtnet uitgebreid wordt en dat de reguliere dienstregeling doorloopt tot na de sluitingstijd van cafés (één uur 's nachts doordeweeks, twee uur 's nachts in het weekend). Bovendien moet de metro in het weekend de hele nacht eens per uur rijden.

De uitdaging en doelstelling moet volgens de Kleijn zijn dat over tien jaar het openbaar vervoer in de stad over een afstand van meer dan 1 kilometer nergens meer duurder en langzamer is dan vervoer per auto!

De stadvisie Rotterdam 2030 maakt wat betreft mobiliteit en bereikbaarheid de verkeerde keuzes. Nieuwe grote parkeergarages in het centrum zullen veel extra auto's aantrekken. Ook de keuze voor ondertunneling van de Vaanweg/Pleinweg en Statenweg/Stadhoudersweg zal ongeveer 80 procent meer automobiliteit richting stad opleveren. Verbetering van openbaar vervoer komt er daarentegen in de stadvisie bekaaid af. De SP fractie zal in de discussie over de stadsvisie met een notitie en voorstellen komen om dat om te draaien en ruim baan te vragen voor het openbaar vervoer.

U bent hier