Coffeeshop-plan Opstelten is symboolpolitiek

1 juni 2007

Coffeeshop-plan Opstelten is symboolpolitiek

Het plan van burgemeester Opstelten om 27 van de 62 coffeeshops in de nabijheid van scholen te sluiten is een symboolmaatregel, vindt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. ‘Voor jongeren die softdrugs willen kopen maakt het weinig uit of ze 200 of 300 meter moeten lopen. De gemeente zou veel meer moeten werken aan preventie en voorlichting. Coffeeshops zouden wel overdag onder schooltijden kunnen sluiten – zo maken we de drempel iets hoger – maar de echte oplossing zit ‘m in het aanpakken van spijbelen en overlast.’

Theo Cornelissen De SP maakt zich net als het college zorgen over het toegenomen softdrugsgebruik onder jongeren, maar vindt dat alcoholgebruik een net zo groot probleem is. ‘Maar cafés en coffeeshops sluiten zet weinig zoden aan de dijk’, vindt Cornelissen. ‘Het belangrijkste is dat we jongeren op school houden, spijbelen en overlast tegengaan. Zolang die aanpak blijkbaar nog niet werkt, stellen wij voor coffeeshops in de nabijheid van scholen tot 16.00 te sluiten. Zo maak je de drempel voor jongeren om in een tussenuur te gaan blowen iets hoger. Alle coffeeshops in de buurt van scholen sluiten is echter vooral een symboolmaatregel die riekt naar CDA-betutteling.’