Tien afdelingen in actie voor beter openbaar vervoer

25 februari 2007

Tien afdelingen in actie voor beter openbaar vervoer

Tien afdelingen in Zuid-Holland voerden zaterdag actie voor goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer. In Rotterdam deden onder andere Statenkandidaat Wiel Senden (plaats twee), SP-Kamerlid Ron Abel en Rotterdams fractievoorzitter Theo Cornelissen mee. Behalve voor onder andere gratis openbaar vervoer en snelwegbussen, was er in Rotterdam extra aandacht voor het SP-plan om de metro in het weekend de hele nacht door te laten rijden en ook doordeweeks de dienstregeling 's avonds langer door te laten gaan.

Leo de Kleijn

De OV-tourploeg, met Statenkandidaten en Kamerleden, begon al om tien uur 's morgens in Leiden en deed tien plaatsen in Zuid-Holland aan om mensen te vertellen over de SP-plannen over het openbaar vervoer.

De tour was ook de presentatie van het actieplan Zuid-Holland bereikbaar!, waarin de SP onder andere voorstelt het openbaar vervoer gratis te maken voor jongeren tot 12 jaar en ouderen boven de 65, iedere Zuid-Hollander vijf gratis OV-reisdagen per jaar te geven, en bedrijventerreinen bereikbaar te maken met comfortabele bussen over de snelweg.

Dat is echt nodig, vindt de SP. Onze wegen en longen slibben dicht: het openbaar vervoer stimuleren is het enige duurzame alternatief. Daar wil de SP zich na de Statenverkiezingen van 7 maart in de provincie met een grotere fractie sterk voor gaan maken.

Ron Abel Theo Cornelissen Sidi Boutaibi

Gitta Douma doet verslag van het vervolg van de tour naar Maassluis en Spijkenisse:

'Folderen en sponsjes uitdelen, daar krijg je het weer warm van'

In de trein naar MaassluisOm kwart over drie arriveren de SP-Statenkandidaten op Rotterdam Centraal. Ze hebben er al een hele OV-tour opzitten, maar delen nog flink wat folders en sponsjes uit, daar krijg je het weer warm van! Na een half uur folderen splitsen we ons op in twee groepen. De helft vertrekt richting Gorinchem via Dordrecht, en wij gaan via Maassluis naar Spijkenisse. In de sprinter naar Maassluis is best veel belangstelling voor onze folder. En hij wordt ook goed gelezen, want er komen ook reizigers vertellen dat ze nog punten weten die er ook nog bij zouden kunnen.

Dan zijn we in Maassluis. We worden opgewacht door een groepje trouwe SP-folderaars en raken met ze in gesprek. Het aantal reizigers bij dit station is erg klein. Een trouwe SP’ster vertelt: "Kijk naar dit schitterende stationsplein, het ligt er nog geen jaar. Maar een taxibedrijf hebben we niet meer en de bus is ook weg".

Dan gaan we door naar Spijkenisse, de laatste plek van onze OV-tour. Het gedrag van sommige reizigers op het traject van Maassluis richting Rotterdam is zo verschrikkelijk dat de NS de lijn het liefst op zou heffen. "Vandaar ook die poortjes, die trouwens ook op je bonuskaart opengaan hoor." Youri stapt er vol zelfvertrouwen doorheen, maar wij doen steeds eerst een schietgebedje dat de deurtjes niet dicht zullen klappen.

In SpijkenisseIn Spijkenisse zien we achter de gevaarlijke poortjes weer een paar trouwe SP’ers en een prachtige zelfgebouwde promokar. Hier is een groot busstation voor de metro-uitgang, maar volgens de lokale SP bestaat er geen verband tussen het aankomen van de metro en het vertrekken van de bussen. Meneer Kornaat, gezeten op een prachtige scootmobiel, vertelt dat hij op dit metro-station niet eens aan kan komen. "De liftdeuren zijn hier geen anderhalve meter breed. Op last van de GGD zijn in Rotterdam de liften breder gemaakt, maar hier niet. Voor mij is Hoogvliet de dichtstbijzijnde opstapplaats."

Dan nemen we afscheid en gaat ieder zijns weegs. Een klamme, maar vruchtbare dag; vele mensen hebben de folders aangenomen, de SP’ers van Provinciale Staten Zuid-Holland hebben hun oor te luisteren gelegd bij de reizigers, en er is ook nog veel gelachen. Kent u deze trouwens al: "Zit een zwangere vrouw in de trein…" (na te vragen bij Wiel Senden).

Tien afdelingen in actie voor beter openbaar vervoer (Nieuwsbericht op zuidholland.sp.nl, 25-02-2007)
Lees het actieplan Zuid-Holland bereikbaar! Alternatieven van de SP voor een dichtslibbende randstad