SP: 'Haal jongeren uit de schaduw'

1 november 2006

SP: 'Haal jongeren uit de schaduw'

In Rotterdam is volgens de Rotterdamse SP sprake van een onaanvaardbaar hoge schooluitval. Te veel van de jongeren die stoppen met school, verdwijnen vervolgens uit het zicht: ze hebben geen werk, doen geen opleiding en vragen ook geen uitkering aan: het zogenaamde ‘dark number’.

JongerenIn Rotterdam geldt dit voor duizenden jongeren. Dit kan natuurlijk niet. De SP-fractie in de Rotterdamse raad dient daarom een voorstel in om deze jongeren op te sporen en goede begeleiding te bieden. Deze jongeren moeten op weg naar een zelfstandige plek in de samenleving. De gemeente kan en moet ze daarin steunen.

In Rotterdam is het zogenaamde Jongerenloket verantwoordelijk voor de ondersteuning van deze groep jongeren. Helaas heeft het Jongerenloket te weinig zicht en grip op de jongeren. De SP-fractie wil dat het zogenaamde Jongerenmentoraat, dat nu slechts in drie deelgemeentes functioneert, in alle wijken van de stad gaat werken. Het college moet zich tot doel stellen in de komende jaren alle jongeren uit het ‘dark number’ in beeld te krijgen en te begeleiden richting opleiding of werk.

De SP in Rotterdam is van mening dat het college op een stevig jongerenbeleid moet inzetten. Rotterdam is een buitengewoon jonge stad – in 2010, aan het eind van deze collegeperiode, bestaat meer dan de helft van de bevolking uit kinderen en jongeren. Met veel van die jongeren gaat het goed, maar een te grote groep dreigt de boot te missen. Een jonge stad als Rotterdam verdient een uiterste krachtinspanning alle jongeren de kans op een zelfstandige plek in de samenleving te geven. Het opsporen en ondersteunen van jongeren uit het ‘dark number’ is een goed begin.