SP wil groene wijken in Rotterdam

31 oktober 2006

SP wil groene wijken in Rotterdam

Aandacht voor groen
De SP in de Rotterdamse gemeenteraad zet stevig in op groen in de stad. De SP zal door middel van een aantal voorstellen tijdens de behandeling van de begroting 2007 proberen het bestuur van de stad aan te zetten tot beter, groener beleid.

In 2010 moet de stad een stuk groener zijn, en moeten alle burgers ruim en dicht bij huis toegang hebben tot groenvoorzieningen. Bovendien wil de SP groene speelplekken voor kinderen, met name in wijken waar de komende jaren geen herstructurering plaatsvindt.

Aandacht voor groen is noodzakelijk. De afgelopen tien jaar is door verdichting en een grote druk op de ruimte voor infrastructuur, woningen en bedrijven, het aantal vierkante meter groen per huishouden afgenomen. In de ogen van de SP is het nodig nu te investeren in goed onderhouden groen in de wijken. Heel veel Rotterdammers zijn afhankelijk van dat openbaar groen in de directe leefomgeving, omdat ze geen tuin, auto of tweede huis in Frankrijk hebben.

De SP dient daarom een motie in om met een zogenaamde ‘Groen Index’ per CBS-wijk te gaan meten hoe het staat met het groen: de kwaliteit; het onderhoud; het gebruik; gemiddeld aantal minuten lopen van huis naar recreatief groen; en het aantal vierkant meters groen per huishouden. Samen met deelgemeenten, natuurorganisaties en vooral bewoners kan elk jaar bekeken worden waar extra aandacht nodig is om het groen in de wijk op peil te krijgen.

Veel kinderen in Rotterdam hebben te maken met zowel te weinig groen als te weinig speelplekken. Daarom dient de SP een motie in waarin het college wordt gevraagd middelen vrij te maken om schoolpleinen te veranderen in hoogwaardige, groene speelruimte waar na schooltijd de hele wijk gebruik van kan maken.

Tenslotte vraagt de SP in een motie om structureel geld beschikbaar te stellen voor de professionele begeleiding van de vrijwilligers van ‘Natuur in Kaart’, een organisatie die zich inzet om de natuur in kaart te brengen, maar financieel onder druk staat. De SP is van mening dat deze organisatie belangrijk werk doet en dat het alleen maar valt te prijzen dat mensen zich vrijwillig inzetten voor de natuur in hun omgeving.