SP tegen parkeergarage Noorderhavenkade

11 oktober 2006

SP tegen parkeergarage Noorderhavenkade

De kerngroep Centrum-Noord van de SP deelde afgelopen week huis aan huis een flyer uit in Blijdorp, in de buurt rond de Noordehavenkade, met de volgende tekst:

De plannen om een parkeergarage aan te leggen onder de speelplaats op de Noorderhavenkade zijn stilgelegd in afwachting van de uitkomst van een behoefteonderzoek in de buurt. Dat is een prima eerste succes van de acties van bewoners tegen de plannen van de (deel)gemeente. Heel goed!

De SP fractie in de gemeenteraad ziet ook niks in een parkeergarage op deze plek en drong er al drie maanden geleden bij de wethouder op aan om eerst maar eens de buurtbewoners te vragen wat zij van de plannen vinden.

De actiegroep 'Kickoff' vroeg buurtbewoners op 600 adressen al eerder naar hun mening. Meer dan negentig procent van de bewoners bleek tegen de plannen van de deelgemeente. De SP denkt dat het behoefteonderzoek dat de deelgemeente nu doet hetzelfde resultaat zal opleveren. Voor deze parkeergarage is geen draagvlak in de buurt!

De SP vindt dat de (deel)gemeente moet afzien van dit plan en met alternatieve oplossingen voor eventuele parkeerproblemen in de wijk moet komen.

Waarom vinden wij het een slecht plan? Omdat:

• Een parkeergarage voor tweehonderd auto's met een een in- en uitgang vlakbij drie basisscholen de veiligheid van kinderen in gevaar brengt..
  • De luchtkwaliteit aan de Gordelweg nu al twintig procent boven de norm ligt en een parkeergarage extra verkeer zal aantrekken.
  • De bouw van de garage voor veel ellende in de buurt en voor de scholen zal zorgen. Onder andere door veel bouwverkeer en twee jaar geen of minder speelruimte.
  • Het nog maar zeer de vraag is of er werkelijk behoefte is aan tweehonderd dure (50 euro per maand) parkeerplaatsen. Wie wil er nou een garage voor twaalf miljoen euro bouwen die straks vooral leeg blijkt te staan?
  • Er voldoende betere alternatieven zijn. Bijvoorbeeld het uitbreiden van betaald parkeren tot 23:00 uur in de avond. Of het verplaatsen van de plannen voor de garage naar andere locaties in de wijk.

Meer informatie of actief worden in de kerngroep centrum-noord van de SP? Info kerngroepen