SP: geen klopjacht op illegalen

18 oktober 2006

SP: geen klopjacht op illegalen

De SP Rotterdam is bang dat het nieuwe prestatiecontract tussen politie en Rijk gaat leiden tot een klopjacht op illegalen. 'Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat is wel het laatste wat we willen,' zegt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen.

Deze week is duidelijk geworden dat het Rijk in het prestatiecontract over 2007 concrete aantallen met betrekking tot controle op illegalen. Het contract spreekt landelijk van 40.000 controles. Meer dan een kwart daarvan moeten identiteitsonderzoeken worden die gepaard gaan met inbewaringstelling. Dit soort harde cijfers in een prestatiecontract leidt volgens de SP tot ongewenste ontwikkelingen. Cornelissen: 'Het kan niet zo zijn dat aan het eind van 2007 een grote klopjacht op illegalen wordt georganiseerd, omdat de aantallen moeten worden gehaald.'

Volgens de Amsterdamse burgemeester Cohen zijn de afspraken een voortzetting van de inzet van de politie in vorige jaren. Hij leek te spreken namens alle korpsbeheerders. De SP wil nu van het college weten of het kennis heeft genomen van het prestatiecontract tussen Rijk en politie en hoe deze afspraken zich verhouden tot de prioriteiten van het korps Rijnmond. De SP wil een duidelijk antworod op de vraag of het college de zorgen over ongewenste effecten van het prestateicontract met de SP deelt. Klopjachten op illegalen moeten voorkomen worden!