SP aan wethouder: 'dieren kunnen niet staken'

3 oktober 2006

SP aan wethouder: 'dieren kunnen niet staken'

Woensdag 4 oktober is het Dierendag. Voor Josine Strörmann aanleiding voor een kritische brief aan de wethouder, waarin ze hem vraagt nu eens werk te maken van dierenwelzijn in Rotterdam. Lees hieronder de brief.

TerrierBeste wethouder,

Dieren zijn soms wel wild maar kunnen jammer genoeg niet wild staken. Het is alweer bijna 4 oktober, Dierendag, en onze gedachten gaan dus onvermijdelijk weer richting het ontbrekende dierenwelzijnsbeleid in deze stad.

Zoals u nog weet is op 14 april 2005 het initiatiefvoorstel Dierenwelzijn van SP en Stadspartij afgeschoten in de raad. Wel is toen de Recreologische Klankbordgroep-motie van CDA en Leefbaar Rotterdam aangenomen. Die motie vroeg om het opzetten van een klankbordgroep dierenwelzijn en natuur die gevraagd en ongevraagd het college gaat voorzien van adviezen. Ook zou er ambtelijke steun komen. Zo’n klankbordgroep bestond al; met hen, vele organisaties op het gebied van dierenwelzijn en natuur, hebben SP en Stadspartij namelijk een jaar lang vergaderd en in samenwerking met hen is het voorstel ontwikkeld. We hebben onlangs gesproken met enkele van deze organisaties en blijkbaar is er ruim een jaar later nog niets, maar dan ook niets van die motie uitgevoerd.

We hebben nu gelukkig een wethouder die (volgens uw beantwoording van schriftelijke vragen van ons hierover) dierenwelzijn in zijn portefeuille heeft, namelijk u. De SP is benieuwd of u er ook iets aan gaat doen. Helaas kunnen we geen motie indienen waarin we de wethouder aansporen een andere motie uit te voeren. Wij en we nemen aan ook het CDA en Leefbaar Rotterdam gaan het nu toch echt tijd vinden om die klankbordgroep zo vlug mogelijk op te zetten. Dan is er in elk geval een beginnetje gemaakt met het opzetten van dierenwelzijnsbeleid in Rotterdam.

De dieren en in bredere zin de stadsnatuur van Rotterdam hebben hun eigen wethouder hard nodig. Wij roepen u dan ook op om in actie te komen, zet zo snel mogelijk die Klankbordgroep op en ga dan met hun adviezen aan de slag.

Met vriendelijke groeten,

Josine Strörmann