SP wil detentieboten sluiten

13 september 2006

SP wil detentieboten sluiten

De Rotterdamse SP-fractie is van mening dat de detentieboten in Rotterdams water gesloten dienen te worden. Gebleken is dat de overheid niet in staat is de veiligheid van de gedetineerden te waarborgen. De SP-fractie zal tijdens de actualiteiten van de raad, donderdag 14 september, de burgemeester vragen of hij nog steeds van mening is dat alles in orde is, zoals hij betoogde in antwoord op eerdere vragen van de SP-fractie.

Actie tegen detentieboten

In de ogen van de SP-fractie is alles zeker niet in orde. Het ADRD van zaterdag 9 september berichtte over de onveilige situatie op de bajesboten in Rotterdam. De gangen van de boten zitten vol goedkope pvc-kabels, die bij brand dodelijke rook produceren. De Rijksgebouwendienst (RGD), stelt het artikel, is hiervoor vorig jaar gewaarschuwd, maar heeft geen veranderingen aangebracht. Volgens deskundig onderzoek is de kwaliteit van de elektrische installatie marginaal. Er is steeds gekozen voor de goedkoopste oplossing. Een deskundige noemt de installatie ‘mager’ en ‘de situatie onwaardig’.

Op vragen van de SP-fractie over de brandveiligheid op de detentieboten van 22 maart 2006 antwoordde het college dat het brandveiligheidsniveau voldoende is. Dat zou blijken uit onderzoek dat in opdracht van de burgemeester is uitgevoerd. Daarin staat onder andere: ‘Uit het onderzoeksrapport blijkt dat bij geen van de onderzochte inrichtingen gevaarlijke situaties zijn aangetroffen.’ Deze constatering blijkt nu wel heel fundamenteel in tegenspraak met de werkelijkheid. Uit vertrouwelijke stukken van de Rijksgebouwendienst, die in het bezit zijn van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, blijkt dat de situatie buitengewoon gevaarlijk is. Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale van de Technische Universiteit Delft stelt zelfs dat de basis is gelegd voor een nieuwe Schipholbrand.

De SP-fractie heeft keer op keer op het probleem van de brandveiligheid gewezen. Steeds kregen wij het antwoord dat de brandveiligheid voldoende was en wij ons geen zorgen hoefden te maken. Nu blijkt dat het tegenovergestelde waar is. Om enkele duizenden euro’s te besparen, worden de levens van tientallen mensen in gevaar gebracht. De SP-fractie is van mening dat de gemeentelijke overheid verantwoordelijk is voor de (brand)veiligheid op de detentieboten, zoals het college zelf ook stelt in de beantwoording van de vragen van de heer Cornelissen van 22 maart 2006 . Alles dient in het werk gesteld te worden om de veiligheid van de mensen op de bajesboten te waarborgen. In onze ogen kan Rotterdam niet toestaan dat mensen in Rotterdam op een onveilige manier worden gedetineerd.