SP: Houdt de bus in handen RET

28 augustus 2006

SP: Houdt de bus in handen RET

De Metro kopte dinsdagochtend onheilspellend: 'College beslist over randstadbus'. Onheilspellend, omdat het college vooruit dreigt te lopen op een heel belangrijke discussie. Blijft het busvervoer in Rotterdam in handen van de RET, of krijgt busbedrijf Connexxion een meerderheidsbelang van zestig procent in de bus en raakt de RET het busvervoer kwijt? De SP vroeg in een open brief het college niet op de zaken vooruit te lopen.

Geacht college van B&W,

De SP-fractie heeft begrepen dat de directie van de RET het college heeft gevraagd morgen, dinsdag 29 augustus, een principebesluit te nemen over de oprichting van ‘Randstadbus’. De SP-fractie is hier bezorgd en verbaasd over. Die bezorgdheid en verbazing delen wij met de Ondernemingsraad van de RET, die pas na het eventuele principebesluit in het college over ‘Randstadbus’ wordt geïnformeerd. De OR van de RET beschikt niet over de relevante informatie om advies te geven over Randstadbus. Sterker nog, de OR heeft al maanden niets meer vernomen over het onderzoek naar Randstadbus. Het besluitvormingsproces wordt in gang gezet zonder dat de OR heeft kunnen adviseren.

Bovendien is de gang van zaken in strijd met wat tot nu toe in de raad is besproken over de toekomst van de RET. De eenheid van de RET stond daarbij voorop. Uit de Metro van 28 augustus begrijpen wij echter dat Connexxion een meerderheidsbelang van zestig procent in het busvervoer in Rotterdam krijgt. De RET raakt dus de facto de busafdeling kwijt.

De SP-fractie wijst er nog eens op dat wethouder Hulman in de vorige collegeperiode opdracht gaf tot een haalbaarheidsstudie naar Randstadbus. Tot grote verbazing van de SP-fractie is nooit onderzoek gedaan naar de optie dat de RET het busvervoer in Rotterdam in eigen hand houdt. Een afgewogen besluit kan naar ons idee slechts genomen worden als verschillende opties met elkaar vergeleken kunnen worden. Een haalbaarheidsstudie ‘busvervoer in RET-handen’ zou er alsnog moeten komen.

De zorgvuldigheid van de besluitvorming over de splitsing van de RET dient voorop te staan, gezien de grote gevolgen voor de RET en haar werknemers en voor het openbaar vervoer in Rotterdam. Zonder advies van de Ondernemingsraad kan het college, naar de mening van de SP-fractie, geen afgewogen besluit nemen. Ieder (principe)besluit over een eventuele alliantie tussen RET en Connexxion zal voorafgegaan moeten worden door een advies van de OR. Dat is zo vanzelfsprekend dat de SP-fractie verbluft is dat de heer Peters daar anders over denkt.

De SP-fractie wil er nog eens op wijzen dat er grote onrust bestaat onder het personeel van de RET. Zorgvuldigheid is daarom van het grootste belang. Wij vragen het college daarom nu geen principebesluit te nemen over de splitsing van de RET en de resultaten van het onderzoek naar Randstadbus eerst met commissie en gemeenteraad te bespreken.

Hoogachtend,

Leo de Kleijn