Patrimonium Rotterdam: mag ik effe -dubbel- vangen?

13 juli 2006

Patrimonium Rotterdam: mag ik effe -dubbel- vangen?

De SP-fractie in Rotterdam wil opheldering van het college over berichten dat Patrimonium Rotterdam huurders van servicewoningen twéé keer laten betalen voor een aantal voorzieningen: via een toeslag van 35% op de huur én in de vorm van servicekosten voor het daadwerkelijk gebruik van de voorzieningen. Aanleiding is een klacht van de bewonerscommissie van complex De IJsselburgh in Rotterdam, eigendom van Patrimoniums Woningstichting en beheerd door Humanitas.

Het gaat om voorzieningen als een noodoproepinstallatie, maaltijdenverstrekking, spreekuur van de huisarts, recreatieruimte en logeerkamer. Als deze voorzieningen beschikbaar zijn mag wettelijk 35% worden bijgeteld op de standaard woning­waardering. De bewoners constateren dat ze daarnaast ook nog eens vet moeten betalen als ze daadwerkelijk gebruik maken van deze voorzieningen. SP-gemeenteraadslid Leo de Kleijn wil dat er een einde gemaakt wordt aan de mogelijkheid om kosten twee keer in rekening te brengen. In ieder geval zou de vaste toeslag van 35% vervangen moeten worden door een toeslag die in verhouding staat tot de werkelijk gemaakte kosten.

De minister van VROM stelde vorig jaar een toezichthouder aan bij Patrimonium in verband met zelfverrijking door een inmiddels ontslagen directeur, die onroerend goed aan- en verkocht, waarbij hij zelf belanghebbend was. Bij die gelegenheid meldde minister Dekker aan de Tweede Kamer: “Ik teken hierbij nog aan dat de volkshuisvestelijke prestaties van de corporatie momenteel niet in het geding zijn.” Zowel de tweede kamerfractie van de SP als de fractie in de Rotterdamse raad hebben het idee dat er blijkbaar te vroeg gejuicht is.

De vragen:

Geacht college,

Uit een klacht van de bewonerscommissie van complex De IJsselburgh in Rotterdam, eigendom van Patrimoniums Woningstichting en beheerd door Humanitas, blijkt dat Patrimonium Rotterdam huurders van servicewoningen twéé keer laten betalen voor een aantal voorzieningen: via een toeslag van 35 procent op de huur én in de vorm van servicekosten voor het daadwerkelijk gebruik van de voorzieningen.

Het gaat om voorzieningen als een noodoproepinstallatie, maaltijdenverstrekking, spreekuur van de huisarts, recreatieruimte en logeerkamer. Als deze voorzieningen beschikbaar zijn mag wettelijk 35% worden bijgeteld op de standaard woning­waardering. De bewoners constateren dat ze daarnaast ook nog eens vet moeten betalen als ze daadwerkelijk gebruik maken van deze voorzieningen. De SP-fractie lijkt het logisch dat er zo snel mogelijk een einde wordt gemaakt aan het dubbel in rekening brengen van deze voorzieningen. De SP is tevens van mening dat de toeslag van 35 procent vervangen moet worden door een toeslag die in verhouding staat tot de werkelijk gemaakte kosten.

Mijn vragen:

1. Klopt het dat de servicekostentoeslag van 35% op de normale woningwaardering (“puntentelling”) voor serviceflats waarin vijf specifieke voorzieningen worden aangeboden óók mag worden berekend in geval de verhuurder deze voorzieningen geheel of gedeeltelijk in rekening brengt via de servicekosten?
  2. Zo ja, mag de verhuurder, indien deze vijf voorzieningen worden aangeboden, ongeacht de hoogte van de servicekosten en ongeacht de hoogte van de investering in extra ruimten en voorzieningen de volle 35% in rekening brengen?
  3. Is het college, met de SP-fractie, van mening dat het hier om een onaanvaardbare situatie gaat? Zo ja, wat is het college van plan hieraan te gaan doen. Zo nee, waarom niet?

Leo de Kleijn (SP)

Lees de volledige schriftelijke vragen...
Corporaties mogen huurders niet dubbel laten betalen (www.sp.nl, 09-07-2006)