Welkom Onthaal biedt nieuw college manifest aan

14 juni 2006

Welkom Onthaal biedt nieuw college manifest aan

Connie van den Broek (stichting Mara) en Bob ter Haar (SP) bieden namens Welkom Onthaal donderdag 15 juni om 13.30 uur op het bordes van het stadhuis aan wethouder Kaya een manifest aan. Jana Beranová leest een gedicht voor. In het manifest vragen zij het nieuwe stadsbestuur eens goed te kijken naar de opvang en behandeling van asielzoekers en illegalen in de gemeente Rotterdam. Welkom Onthaal wil de aandacht vestigen op de belangrijkste knelpunten in het beleid. Het manifest betoogt onder meer dat het onwenselijk is ouders met hun kinderen in het uitzetcentrum bij Rotterdam Airport gevangen te zetten. Ook pleit Welkom Onthaal voor het recht op onderwijs, gezondheidszorg en spel voor alle in Rotterdam verblijvende kinderen.

Welkom Onthaal

Een aantal suggesties uit het manifest:
-Regel opvang voor mensen zonder papieren; in het kader van Centraal Onthaal mogen illegalen officieel niet meer slapen in de gesubsidieerde nachtopvang – zij zijn immers niet economisch aan de stad gebonden. Het resultaat is dat meer mensen, soms gezinnen, op straat slapen, wat zowel moreel als vanuit het oogpunt van veiligheid en volksgezondheid ongewenst is.
-Betere gezondheidszorg voor mensen zonder verblijfsvergunning en met name voor kinderen.
-Een schoolfonds voor kinderen van illegalen en al dan niet uitgeprocedeerde asielzoekers.

Welkom Onthaal verzoekt het college tenslotte bij het ministerie van justitie aan te dringen op het verbeteren van een aantal zaken rond het uitzetcentrum bij Rotterdam Airport, zoals de brandveiligheid, onderwijs en (buiten)speelgelegenheid voor kinderen, het recht bezoek te ontvangen en veel kortere tijd op cel voor de gedetineerden.

Het manifest is ondertekend door de SP, GroenLinks, Stadspartij, SGP/Christenunie en de Partij van de Arbeid. Huisarts Frans Sikken ondertekende namens de Straatdokters van de Pauluskerk.

Welkom Onthaal bestaat uit GCW, stichting Mara, KSA, de Heuvel en de Rotterdamse SP.

Meer informatie:
Josine Strörmann (06) 113 27120

Het manifest van Welkom Onthaal

Kijk op de website 'geen kind in de cel'