Tweeminutendebat over de arbeidstijden van het brandweerpersoneel

18 mei 2006

Tweeminutendebat over de arbeidstijden van het brandweerpersoneel

De fractie van de SP heeft in de raad verzocht om een debat over de arbeidstijden van het brandweerpersoneel in de stad.

De Ondernemingsraad van de brandweer werd onlangs in een kort geding in het gelijk gesteld, de gemeente Rotterdam verloor. Vorig jaar is door het brandweerpersoneel overal in Nederland actie gevoerd voor een andere CAO. Door die acties is er opnieuw onderhandeld tussen VNG en vakbonden. De arbeidstijden van de brandweer zijn met 54 uur al jaren in strijd met de Europese richtlijnen. De regering wil nu per 1 juni, met een in het gewijzigde Arbeidstijdenbesluit opgenomen 'opt-out constructie', onder die richtlijnen uitkomen en acht zelfs een arbeidsweek van 60 uur toelaatbaar.

Het brandweerpersoneel kiest vanzelfsprekend voor een beperking tot de maximaal toegestane 48 uren, mede om ook op langere termijn de veiligheid en het welzijn van het personeel te waarborgen. Het brandweerpersoneel ontvangt nu bij 54 uur werken een salaris op basis van 36 uur in een gelijkwaardige functie elders. Zij vrezen bij een werkweek van 48 uur in salaris gekort te worden naar een betaling voor een werkweek van 32 uur elders. De SP wil weten hoe de leiding van de Brandweer in de gemeente Rotterdam in deze zaak staat.

In veel gemeentes in Nederland zijn er nu discussies in de gemeenteraden over de positie van hun brandweerpersoneel. De SP is van mening dat het belangrijk is dat de gemeente Rotterdam niet opnieuw tegenover haar brandweerpersoneel komt te staan. Een uitspraak van de raad in de actuele kwestie kan die tegenstelling voorkomen.Daarom dient de SP-fractie de volgende motie in.

Motie: Alarm voor het brandweerpersoneel

De gemeenteraad van Rotterdam, bijeen op donderdag 18 mei 2006, overwegende dat:

• In 2005 de brandweermannen overal actie voerden tegen de voorgestelde nieuwe CAO voor gemeentepersoneel;
  • Door deze demonstraties er nieuwe onderhandelingen tussen het Rijk en de VNG zijn gevoerd;
  • Er de laatste jaren door de brandweer 54 uur gewerkt wordt in plaats van de 48 uur die wettelijk is toegestaan op basis van Europese richtlijnen;
  • Vanuit het ministerie van Sociale Zaken een arbeidstijdenbesluit tot stand is gekomen met een opt-out maatregel, die inhoud dat er vanaf 1 juni 2006 langer dan 48 uur gewerkt mag worden en maximaal 60 uur (5 werkdagen van 12 uur); NB de brandweer werkt in diensten van 24 uur.
  • Brandweerpersoneel op landelijk niveau dringend verzocht wordt hier gebruik van te maken, omdat gedreigd wordt dat anders loon en voorzieningen in gevaar zouden komen;
  • Wegens het ontbreken van voldoende personeel per 1 juni 2006 niet kan worden voldaan aan het Arbeidstijdenbesluit tenzij dit gerealiseerd wordt ten koste van het brandweerzorgniveau.
  • Het terugbrengen van het zorgniveau extra risico met zich mee brengt ten aanzien van de veiligheid van de burgers van Rotterdam en het brandweerpersoneel.
  • Het terugbrengen van de werktijden van 54 naar 48 uur zou voor Rotterdam betekenen dat de Brandweer met ongeveer 28 formatieplaatsen zou moeten uitbreiden, voor de gemeente een belangrijke kostenpost van enkele honderdduizenden euro's extra.
  • Door deze maatregelen de gemeentes en het brandweerpersoneel tegen elkaar worden uitgespeeld.

Roept het college op:

1. Zich naar het Rijk (via de VNG) in te zetten voor financiële compensatie van de gemeente Rotterdam om een werkweek van 48 uur mogelijk te maken en de sociale wetgeving uit te voeren.
  2. Andere gemeentes te verzoeken dit pleidooi te ondersteunen.
  3. Het Rotterdamse brandweerpersoneel en de vakbonden op de hoogte te stellen van deze actie naar het Rijk.

En gaat over tot de orde van de dag,

Theo Cornelissen,
Fractievoorzitter SP Gemeenteraad Rotterdam