Schriftelijke vragen: Voorbereidende activiteiten sloop kop Klein Trapezium en de milieueisen

6 augustus 2005

Geacht college,
Onlangs ontvingen wij een brief van 28 juli jl. van de Federatie Bewonerscomités Nieuw Crooswijk (FBNC) gericht aan wethouder Bolsius. In deze brief wordt wethouder Bolsius er aan herinnerd dat hij, tijdens de behandeling van Masterplan Nieuw Crooswijk op de raadsvergadering van 5 maart, beloofde dat er niet zal worden gesloopt voordat het bestemmingsplan en het bouwplan met de toebehorende milieueisen is zeker gesteld.

Het WBR is sinds maart dit jaar gestart met het proces van uitverhuizen in het woonblok van Klein Trapezium en de OCNC is inmiddels bezig met de ontwikkeling van het bouwplan. Uitverhuizing van een woonblok leidt doorgaans tot leegstand, verwaarlozing en verloedering. En dus tot een grote aantasting van de leefbaarheid van het woonblok voor de achterblijvende bewoners. Zolang er nog geen zicht is op een snelle succesvolle sloop en nieuwbouw, vanwege mogelijke wettelijke belemmeringen, zou met dit onderdeel van de herstructurering gewacht moeten worden.

Bij de FBNC, maar ook bij de SP fractie, is niets van een nader milieuonderzoek bekend. De bouwmassa schuift 30 meter op in de richting van het drukke kruispunt Boezemlaan-Nieuwe Boezemstraat en de vraag is nog maar of het bouwplan en het bestemmingsplan voldoen aan de strenge Europese milieurichtlijnen en goedgekeurd kunnen worden door het provinciaal bestuur.

Onze vragen:

1. Weet het College van een milieuonderzoek en of dit nog plaats gaat vinden?
  2. Zo ja, wanneer zal dit milieuonderzoek plaats vinden?
  3. Is het College het met ons eens dat het beter is om te stoppen met het proces van uitverhuizen van de bewoners van het blok Klein Trapezium en de ontwikkeling van het bouwplan stop te zetten tot er uitsluitsel is van een degelijk milieuonderzoek?

Theo Cornelissen
Fractievoorzitter SP (06-20 43 01 96)

Brief van FBNC aan wethouder Bolsius