NieuwsAan:De Wethouder van Sociale Zaken, Wijken en Buitenruimte van RotterdamDe Heer drs. L.M.M. Bo...

28 juli 2005

Aan:
De Wethouder van Sociale Zaken, Wijken en Buitenruimte van Rotterdam
De Heer drs. L.M.M. Bolsius
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
e-mail: l.bolsius@college.rotterdam.nl

Van:
Stichting Federatie Bewonerscomités Nieuw Crooswijk (FBNC)
drs.ir. W.F. de Kovel, secretaris FBNC
Croos¬wijksebocht 23
3034 NC Rotterdam
e-mail: w.f.de.kovel@tiscali.nl

CC:
De Heer M. Çelik, lid gemeenteraad PvdA;
De Heer T.S.J. Cornelissen, fractievoorzitter gemeenteraad SP;
De Heer drs. A.J.M. Schakenbos, bestuursvoorzitter WBR

Betreft:
Uitstel van de sloop van de kop van het Klein Trapezium en van de voorbereidende activiteiten daarvoor wegens onvoldoende inzicht in de milieurisico’s en daardoor een gebrek aan inzicht in de uitvoerbaarheid van het bouwplan.

Rotterdam, 28 juli 2005

Geachte Heer Bolsius

Tijdens de behandeling van het Masterplan Nieuw Crooswijk in de gemeenteraadsvergadering op 5 februari 2005 werd door de raadsleden Çelik (PvdA) en Cornelissen (SP) en U als projectwethouder stilgestaan bij het eerste bouwplan in de wijk ter plaatse van het Klein-Trapezium en de relatie met de actuele verscherpte milieu-eisen op het gebied van luchtverontreiniging (onder meer NO2-, CO2- en fijn stof-concentraties) en het geluidsniveau.

U heeft tijdens dit debat beloofd hetgeen uiteraard in de notulen werd vastgelegd dat er niet zal begonnen wordt met de sloop van het Klein Trapezium alvorens het bestemmingsplan is goedgekeurd en de uitvoerbaarheid van het bouwplan (onder meer met het oog op de milieu-eisen) zeker is gesteld.

Nu is het WBR in maart van dit jaar reeds gestart met het proces van uitverhuizen in het betreffende bouwblok. Bewoners krijgen brieven die zeker door de oudere bewoners (terecht of ten onrechte veelal als intimiderend worden ervaren en daardoor in een aantal gevallen heeft geleid tot gezondheidsproblemen er wordt vervangende woonruimte aangeboden en verscheidene bewoners hebben inmiddels een schriftelijke huuropzegging per 1 september 2005 ontvangen. Tegelijkertijd is de OCNC bezig met de ontwikkeling van het bouwplan door architect Kolhoff.

Er is de FBNC echter niets bekend van een nader milieuonderzoek, hoewel de bouwmassa 30 m opschuift in de richting van het drukke kruispunt Boezemlaan-Nieuwe Boezemstraat en er, naar inmiddels als algemeen bekend mag worden beschouwd, strenge (veel strengere dan voorheen) milieurichtlijnen worden gehanteerd. Deze Europese richtlijnen, die onverkort van kracht zijn in Nederland, worden door de Raad van State bepaald niet ruimhartig geïnterpreteerd, zo heeft een aantal uitspraken van dit college in het recente verleden geleerd. Ook de Heer Van Geel, staatssecretaris van VROM, waarschuwde in een brief d.d. 30 september 2004, gericht aan de Colleges van Gedeputeerde Staten en die van B&W over het gevaar van het bouwen naar de vervuilingsbron toe.

In het voorontwerp-bestemmingsplan dat onlangs beschikbaar is gekomen voor inspraak wordt melding gemaakt van de forse geluidsbelasting van 65dbA waarvoor in elk geval ontheffing moet worden gevraagd. Ook de NO2-en PM10-concentraties zijn (te?) hoog.
Verder is ons onduidelijk hoe recent de gebruikte verkeersgegevens zijn en wordt in de betreffende paragraaf een nader onderzoek naar de luchtkwaliteit aangekondigd.

Dit alles overziende is de FBNC van mening dat de OCNC (WBR, Proper-Stok en ERA Bouw) met de ontruiming van het Klein Trapezium onverantwoordelijk hard van stapel loopt en bovendien een verpaupering van dit deel van Crooswijk in de hand werkt.

Het is dus nog alleszins onduidelijk of het in te dienen bouwplan c.q. het bestemmingsplan aan de actuele milieu-eisen zal voldoen en door het provinciaal bestuur zal worden goedgekeurd.

Gezien uw toezeggingen in de gemeenteraadsvergadering verzoeken wij U dan ook:

• aan het WBR te vragen het ontruimingsproces per direct te stoppen en te zorgen dat het blok Klein Trapezium de komende tijd bewoond en goed bewoonbaar blijft;
  • te zorgen aan te tonen op welke wijze waarop dit bouwplan aan de milieu-eisen zal gaan voldoen;
  • wanneer het te veel een grensgeval blijkt te zijn in elk geval dit onderdeel van het Masterplan te schrappen.

De FBNC hoopt spoedig van u te vernemen.

Met vriendelijke groet,
Willem de Kovel

Bolsius (projectwethouder): De heer Çelik heeft nog gevraagd of wij bij Klein Trapezium rekening houden met de milieu-eisen. Wij doen dat uiteraard en zullen niet kunnen bouwen en daardoor ook niet kunnen slopen als de milieuregels dat niet mogelijk zouden maken. Wij zullen dit zeer zorgvuldig bekijken. In het ingewikkelde proces met de gevoeligheid omtrent Klein Trapezium mag hierover geen misverstand bestaan.

Çelik (gemeenteraadslid PvdA):
Voorts wil ik ingaan op de beantwoording inzake het Klein Trapezium. Ik begrijp goed dat de wethouder heeft gezegd dat daar alleen wordt gesloopt als de meerderheid van de raad met het Masterplan akkoord gaat - dat is de eerste fase - en dat gegarandeerd is dat nieuwbouw kan plaatsvinden, ons geen milieuwetgeving in de weg staat en wij niet zo maar een bepaald gebouw hebben gesloopt. Ik zou dit nog graag expliciet van de wethouder willen horen.

Bolsius (projectwethouder):
De heer Çelik heeft mij voor mijn beantwoording en voor het beeld van de monitoring bedankt en heeft het over de sloop van het Klein Trapezium gehad. Ik kan hem zeggen dat er op korte termijn een nieuw bestemmingsplan zal komen dat uiteraard aan alle milieu-eisen zal moeten voldoen en dat het Klein Trapezium pas wordt gesloopt op het moment waarop het bestemmingsplan is goedgekeurd. Volgens mij kan ik het niet helderder zeggen.