"Richt gemeentelijk woningbedrijf op"

1 september 2004

"Richt gemeentelijk woningbedrijf op"

SP geeft startschot voor actiecampagne huisvesting

Met een krant die huis-aan-huis verspreid wordt, een huisvestingsdebat, een woonklachten-meldlijn en plannen voor een nieuw gemeentelijk woningbedrijf, geeft de SP dit najaar tegengas aan en alternatieven voor de Woonvisie van het college. Om betaalbaar wonen voor iedereen te garanderen moet het roer nú om, vindt de partij.

“Het gaat helemaal mis met de volkshuisvesting in Rotterdam”, vreest Kevin Levie, coördinator van de campagne. “Nieuwe huizen worden alleen nog gebouwd in de categorieën middelduur en duur, wijken zoals Nieuw Crooswijk en Pendrecht staan op de slooplijst. In de Woonvisie van vorig jaar stelt de gemeente dat er een overschot van 50.000 goedkope woningen is in Rotterdam. Onzin, uit de praktijk blijkt dat er bij Woonnet Rijnmond bijvoorbeeld tienduizenden mensen ingeschreven staan en dat er op een aangeboden huurwoning gemiddeld 200 reacties komen.” Om het tij te keren, moet de gemeente weer het heft in handen nemen in de volkshuisvesting en het bouwen niet overlaten aan de markt, vindt Levie: “Op sociale huurwoningen verdienen de woningcorporaties en projectontwikkelaars niet, dus die worden nauwelijks meer gebouwd.”

Tijdens de begrotingsbehandeling eind oktober zal de SP-fractie in de raad voorstellen een nieuw gemeentelijk woningbedrijf op te richten, dat kan zorgen voor voldoende betaalbare woningen in de goedkope sector zolang de woningcorporaties daar niet voor zorgen. Volgens de SP zullen de huren in buurten als Hillegersberg en Kralingen omlaag moeten. De huursubsidie voor jongeren moet verhoogd worden en de leegstand van woonhuizen en kantoren zal moeten worden aangepakt door boetes op te leggen.

Rotterdammers worden in de krant 'Heel Rotterdam onder dak', die in een oplage van 150.000 huis-aan-huis verspreid wordt, opgeroepen hun klachten over achterstallig onderhoud en buitenruimte te melden. Eind september gaat de SP in discussie met WBR-directeur Frans Erkens over zijn beleid.
Op 26 oktober wordt in het Bibliotheektheater een groot huisvestingsdebat georganiseerd, waar met corporaties en bewonersorganisaties gesproken wordt over de volkshuisvesting in Rotterdam.

Meer informatie:

Kevin Levie, tel:. 06-48 19 76 68 of klevie@sp.nl

De krant 'Heel Rotterdam onder dak' is vanaf nu ook te lezen op de website van de SP in PDF-formaat,
klik hier om te lezen.
Zie ook de huisvestings-pagina.