Buurten in de wijken

Buurten in de wijken

Rotterdam, 15 januari 2005

Buurten in Feijenoord en Hillesluis

Vrijdag waren we op bezoek bij basisschool de Dukdalf in de wijk Feijenoord. Voor deze school hadden we vorig jaar al eens schriftelijke vragen gesteld.

In de wijk Feijenoord zijn 4 basisscholen. Twee protestants-christelijke, een katholieke en een openbare. Allemaal zogenaamde “zwarte scholen". De meeste witte kinderen en de kinderen van beter betaalden gaan naar scholen buiten de wijk. In het centrum of op de Kop van Zuid of nog verder. Ook heeft de school te lijden onder de verhuisbewegingen. Beter opgeleide Turken en Marokkanen verlaten Feijenoord en daarvoor in de plaats komen nieuwe gezinnen uit andere landen met minder kinderen.
De Dukdalf strijdt met een groot enthousiasme voor het behoud van goed onderwijs in Feijenoord. De 185 kinderen die wij bezig zagen, stralen dat ook uit. Toch zal het moeilijk worden die strijd vol te houden. We gaan er 24 januari over in debat.
Daarna een gesprek in buurthuis Stereo in Hillesluis met Marjon Slingeland. Al meer dan dertig jaar actief in Hillesluis. Om migranten Nederlands te leren, om ze wegwijs te maken in onze moderne samenleving. Vaak dweilen met de kraan open. Maar zonder dweilen zou de wijk allang verzopen zijn.
Prettige kennismaking en leerzaam, zo’n gesprek met een van de werkers in het veld.