Sport en voorzieningen

Sporten is gezond, de SP steunt waar mogelijk sporten voor Rotterdammers op alle niveaus, op school en in het verenigingsleven. Kinderen moeten gratis kunnen sporten waar ze maar willen. Veel buurtaccommodaties zijn gesloten door de gemeente, daarom moeten we onze vele speeltuinen en zwembaden koesteren, ondersteunen en openhouden in alle wijken, dat is vaak van levensbelang voor de bewoners. Zo houd je een hele buurt echt vitaal. Dat is pas topsport.

Alle kinderen tot twaalf jaar kunnen gratis sporten bij een Rotterdamse Sportvereniging.

We stellen zoveel mogelijk Rotterdammers in staat te sporten. Dat is goed voor de volksgezondheid en voor de sociale samenhang. De gemeente heeft vooral tot taak de breedtesport te stimuleren en te ondersteunen: dat is belangrijker dan topsport.

Schoolsportverenigingen en het programma Lekker Fit! zijn een groot succes, stimuleren kinderen en jongeren te bewegen en voorkomen overgewicht. Ze blijven daarom behouden en worden waar mogelijk verder uitgebreid, ook op middelbare scholen.

Stimuleer als gemeente ook ongeorganiseerde sporten, fitnesstoestellen in openbare ruimtes en parken, Rotterdamse hardlooproutes, freerunning, skaten etc. Met kleine investeringen kunnen ook braakliggende terreintjes en grasvelden geschikt gemaakt worden om er te sporten en bewegen.

Maak sporten voor kinderen en jongeren beter bereikbaar en betaalbaar maken, en stimuleren dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van regelingen als het Jeugdsportfonds. Openbare speel- en sportplekken in de wijken blijven behouden en worden waar mogelijk uitgebreid.

Speeltuinen moeten zeven dagen in de week open kunnen zijn. Speeltuinen zijn essentieel in het stimuleren van kinderen om te bewegen en een goede motoriek te ontwikkelen. Speeltuinverenigingen horen voldoende ondersteuning te krijgen om een speeltuin draaiende te houden. Dit betekent dus geld voor betaalde krachten en het minimaliseren van administratieve rompslomp. Minimaal een professionele kracht per speeltuin.

Verenigingen verdienen een plek in de wijk, en moeten gebruik kunnen maken van betaalbare accommodaties dichtbij. De huur voor sportaccommodaties wordt niet verhoogd. Verenigingen kunnen ook een bijdrage leveren aan de sportparticipatie in de wijk.

Alle Rotterdamse zwembaden blijven open, en waar mogelijk worden de openingstijden 's avonds en in het weekend uitgebreid.

Alle gebouwen met een publieksfunctie, scholen en sportaccommodaties moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Toegankelijkheid wordt meegenomen in de voorwaarden voor subsidie. Sportverenigingen worden gestimuleerd hun activiteiten open te stellen voor mensen met een beperking, en Vervoer op Maat-ritten naar sportactiviteiten moeten altijd gratis prioriteitsritten zijn.

Alle kinderen behouden het recht op schoolzwemmen. De gemeente draagt daar financieel aan bij.