Jeugd

De Jeugd (-gezondsheids) zorg kan beter georganiseerd worden, inclusief een vangnet voor minima als bescherming tegen landelijke bezuinigingen. Het echte preventieve jongerenwerk wordt hersteld. Het groeiend tekort aan betaalbare starterswoningen wordt weggewerkt.

Er komen ‘open einde’-regelingen voor budgetten in de jeugdzorg, zodat kinderen en hun ouders door landelijke bezuinigingen niet buiten de boot vallen. Mensen met een minimuminkomen hoeven geen eigen bijdragen te betalen.

Geen grootscheepse aanbestedingen om zo de jeugdzorg stabiel te houden en te voorkomen dat er plotselinge veranderingen in de zorg plaatsvinden.

De Centra voor Jeugd en Gezin, die de jeugdgezondheidszorg aan moeten sturen, functioneren vaak onvoldoende. Te weinig tijd en personeel om de veelvoud aan taken kwalitatief goed uit te voeren zijn hier debet aan. De toegang tot lichte en zware vormen van jeugdzorg wordt laagdrempelig, liefst alles in de eigen wijk; met een diverse personele samenstelling van de wijkteams.

Het schoolmaatschappelijk werk wordt uitgebreid.

Het Jongerenloket moet beter gaan functioneren. Hun voornaamste taak moet zijn jongeren te motiveren om wat van hun leven te maken. Maatwerk, met tijd een aandacht voor elke jongere, op weg naar een opleiding of werk. En als dat niet meteen lukt tijdelijk een uitkering, met continue begeleiding, gericht op een zinvolle toekomst.

We blijven investeren in opvoedingsondersteuning en begeleiding en reageren snel en adequaat op schoolverzuim of verlaten.

We investeren in meer en beter jongerenwerk. Er moet meer ruimte komen voor ambulant jongerenwerk, waarbij de nadruk ligt op preventie in plaats van repressie.

Er moeten voldoende voorzieningen in de wijk voor de jeugd zijn, zoals jongerencentra en naschoolse activiteiten. Jongeren krijgen daarover medezeggenschap en worden zelf, onder begeleiding, deels verantwoordelijk voor de inrichting en het onderhoud van dergelijke plekken.

Jongeren die uit de bocht schieten worden individueel begeleid door een vast contactpersoon, die hen regelmatig spreekt. Ook het gezin moet hierbij betrokken worden.

De participatie van jongeren in beslissingen wordt verbeterd. We zetten vertegenwoordigingen van jongeren per wijk op, en geven die zelf een budget om de voorzieningen voor jongeren in de wijk te verbeteren. We richten de Rotterdamse Jongerenraad anders in om jongeren daadwerkelijk de kans te bieden invloed te hebben op stedelijke beslissingen die hen aangaan.

Het bestrijden van discriminatie van jongeren in alle vormen heeft prioriteit. We investeren nu écht in maatregelen om discriminatie in het uitgaansleven uit te bannen, en controleren daar als gemeente streng op. We bekijken hoe de gemeente discriminatie op de arbeidsmarkt kan helpen voorkomen. We moedigen jongeren aan discriminatie te melden bij instanties als Radar en de politie.

Het groeiende tekort aan betaalbare woningen in Rotterdam raakt in het bijzonder jongeren, die steeds vaker, langer bij hun ouders blijven omdat ze niet op zichzelf kunnen gaan wonen. We gaan daarom weer voldoende betaalbare starterswoningen bouwen. Woningcorporaties dienen meer bij te dragen aan het creëren van voldoende betaalbaar kameraanbod voor studenten. Huisjesmelkers worden aangepakt.