h
Verkiezingsprogramma

Inkomen en armoede

Armoede is een groot probleem in Rotterdam. De belangrijkste beslissingen over inkomen worden genomen in de Tweede Kamer. Maar Rotterdam kan wel zorgen dat de gevolgen voor Rotterdammers minder ernstig zijn. De SP heeft genoeg goede ideeën om na jarenlang beleid om mensen met geldproblemen weg te jagen, eindelijk aan echte armoedebestrijding te beginnen. Hulp om van schulden af te komen verdient een keiharde aanpak. Dat betekent een aanpak die wérkt. Dichtbij, toegankelijk, en door ook te kijken naar schuldeisers, inclusief de overheid, die het alleen maar erger maken. Sociale uitsluiting door armoede is een dagelijks feit voor veel Rotterdammers en dat pakken wij aan met alle mogelijke middelen.

Hoe krijg je mensen zonder werk weer aan de slag? Niet door ze te straffen voor het feit dat er te weinig werk is. Wel door maatwerk en door ze te stimuleren. Ook Rotterdammers met een beperking kopen hun overhemd met opgestroopte mouwen. De gemeente moet er daarom alles aan doen om hen te helpen aan een baan met of zonder beschutte werkomgeving. Het beleid van de gemeente gaat voortaan uit van een open houding in plaats van wantrouwen en vanuit het besef dat eigen kracht en zelfredzaamheid nogal eens wordt overschat.

Inkomen en armoedebestrijding

Het huidige minimumloon en bijstandsnorm zijn veel te laag om goed van te kunnen rondkomen. We pleiten samen met andere gemeenten bij het Rijk voor een verhoging van de koopkracht. De gemeente compenseert het verlies aan koopkracht voor mensen met de laagste inkomens dat ontstaat door nieuwe kabinetsmaatregelen, vanuit de bijzondere bijstand en door kwijtschelding van lokale lasten en gemeentelijke tarieven voor deze groep.

Het geld dat het Rijk naar de gemeente stuurt om de koopkracht van minima te verbeteren gaan we uitsluitend daarvoor gebruiken. We maken de gemeentelijke belastingen en heffingen eerlijker: we schaffen de afvalstoffenheffing af voor Rotterdammers met lage inkomens en het rioolrecht wordt afhankelijk van de waarde van het huis. Rotterdamse huishoudens met een huurhuis of koophuis tot 280.000 euro gaan daardoor minder betalen; mensen met een duur koophuis en grote bedrijven gaan meer betalen.

Naast Opzoomer Mee en Bewonersidee geven we minima de ruimte voor eigen initiatieven op het gebied van leefbaarheid en armoedebestrijding; al dan niet in samenwerkingsverband: klusploegen, LETS-winkels, voedselhulp, kledingbanken en dergelijke. De gemeente helpt met het regelen van geschikte locaties voor deze initiatieven.

Er komt een kennis- en adviescentrum voor armoedebestrijding en schulden. Dit centrum zorgt voor info over inkomensondersteuning. De bureaucratie wordt aangepakt. In alle gebieden komen actieve armoedeplatforms om een beweging op gang te brengen van preventie, vroegsignalering en aanpakken.

Toekenning van armoedevoorzieningen moet zoveel mogelijk automatisch gebeuren, en als dat niet kan met zo min mogelijk bureaucratie en rompslomp. De welzijnsorganisaties, die mensen helpen hun weg te vinden in de bureaucratie, breiden we uit. 14010 moet veel beter worden. Mensen die in een uitkering zitten kunnen daarvoor opgeleid worden tot professionals in vaste loondienst. 

Voedselbanken mogen geen wachtlijsten hebben. De gemeente moet gaan samenwerken met alle voedselbanken in Rotterdam, niet alleen de ‘officiële’. We helpen de voedselbanken met het vergaren van spullen voor de pakketten. We zorgen voor extraatjes als Piekfijn-waardebonnen in de voedselpakketten.

De grens voor bijzondere bijstand wordt verhoogd naar 120 procent van het minimumloon. Chronisch zieken en gehandicapten raken door landelijk beleid allerlei financiële voordelen kwijt. De gemeente gaat dit ruimhartig compenseren. We zorgen voor een goedkope en goede collectieve ziektekostenverzekering voor minima.

Ouderen met een zogenaamd AOW-gat sporen we op en helpen we aan een aanvullende uitkering. Ook voor allochtonen met AOW-gat geldt: voor alle ouderen een waardige oude dag.

Fatsoenlijke regelingen kunnen overlevingsfraude om de meest primaire levensbehoeften te bekostigen voorkomen. Wanneer overlevingsfraude geconstateerd wordt moet er gekeken worden hoe de gemeente kan helpen voorkomen dat dit probleem zich herhaalt. Grote fraude pakken we daarentegen hard aan. Wat we binnenhalen met de fraudebestrijding zetten we in voor de armoedebestrijding.

Te veel Rotterdamse kinderen groeien in armoede op. We doen alles om dat te voorkomen. We subsidiëren vakantieprojecten voor kinderen van de minima, zodat zij er één keer per jaar op uit kunnen.

Via de jeugdgezondheidszorg kan armoede onder kinderen gesignaleerd worden en kunnen mensen gewezen worden op regelingen.

Basisscholen gaan minstens drie dagen per week een gezonde warme lunch verstrekken.

We zorgen dat er altijd voldoende middelen zijn in het Fonds Bijzondere Noden, het Jeugdsport- en Cultuurfonds en bij stichting Meedoen. Minima en jongeren tot achttien jaar kunnen gratis gebruik maken van het openbaar vervoer binnen Rotterdam.

Een internetabonnement wordt toegevoegd aan de mogelijkheden in de bijzondere bijstand. 

De bieb wordt voor alle minima gratis.

De langdurigheidstoeslag van 500 euro wordt opnieuw ingevoerd.

De individuele inkomenstoeslag van 50 euro per jaar voor een alleenstaande moet verhoogd worden naar 300 euro, voor een gezin wordt dit 800 euro.

We voeren een vergoeding in voor chronisch zieke mensen met een inkomen van 110 procent van de bijstandsnorm van 300 euro en een tegemoetkoming voor de aanvullende verzekering van 13.50 per maand.

Schuldhulpverlening

Schulden zijn hét grote probleem voor veel Rotterdammers. De gemeente gaat daarom extra investeren om te zorgen dat de schuldhulpverlening weer toegankelijk en effectief wordt. We gaan aan échte schuldhulpverlening doen, met als ideaal een schone lei aan het einde van de rit.

Structureel budgetbeheer passen we, op vrijwillige basis, toe bij speciale doelgroepen en zo veel mogelijk op basis van maatwerk. Daarbij automatiseren we het betalen van vaste lasten en het doorvoeren van bijvoorbeeld huurverhogingen.

In elke wijk moet budgetvoorlichting en schuldhulp aanwezig zijn. We organiseren schuldhulp op deze manier dichtbij de mensen waar het om gaat. We zorgen voor veel meer ondersteuning om financieel op orde te komen, via het maatschappelijk werk en andere instanties. Dat kan onder meer bereikt worden door gebruik te maken van vrijwilligers en professionals. Voor jongeren komt er de mogelijkheid om hun schulden op te laten kopen door de gemeente, en dan via een traject op maat de schulden af te lossen.

In Rotterdam worden wekelijks vele gezinnen afgesloten van nutsvoorzieningen of uit hun huis gezet. We gaan dit uit alle macht voorkomen. We gaan door met het Meldpunt Preventie Huisuitzettingen en verbeteren het. Woningbouwcorporaties, energieleveranciers en Evides moeten veel sneller dan nu een betalingsachterstand melden.

De NVVK-regeling moet flexibeler ingezet kunnen worden en de looptijd moet verlengd kunnen worden tot vijf jaar. Zo houden mensen met schulden genoeg over om van te leven en maken ze minder snel nieuwe schulden. 

Inkomenverbredende maatregelen voor mensen met schulden dienen verruimd te worden. Zo dient men tijdens de schuldhulpverlening van het vrij te laten bedrag uit te gaan en niet van de beslagvrije voet.

De (lokale) overheid veroorzaakt ook schulden, door zich niet te houden aan de beslagvrije voet, door CJIB-boetes en door mensen één of meerdere maanden te korten op hun uitkering. Dit gaan we bestrijden.

Rotterdam gaat voor de komende vier jaar een schuldenombudsman aanstellen. Deze krijgt als taak om de afhankelijkheidspositie van de schuldenaren te versterken. De schuldenombudsman rapporteert rechtstreeks aan de gemeenteraad bij misstanden. 

De gemeente verstrekt een keurmerk aan kredietverstrekkers als zij goed meewerken. Daarmee kunnen zij laten zien een bonafide bedrijf te zijn. Bij wangedrag trekt de gemeente het keurmerk weer in.

Overheidsdiensten en deurwaarders die door onbehoorlijke boetes en incassokosten de schulden groter maken worden actief aangepakt. De gemeente blijft lobbyen voor betere wetgeving waardoor het minder makkelijk wordt om schulden te maken en incassobureaus en deurwaarders de schuld niet op kunnen drijven door extra kosten. We werken hierbij samen met deze beroepsgroepen.

Werk voor iedereen

Voor mensen met een (te) grote afstand tot de arbeidsmarkt stimuleren we vrijwilligerswerk (op vrijwillige basis) in speeltuinen, klusjesdiensten, zorg, leefbaarheidsprojecten en dergelijke. Deze vrijwilligers krijgen een ruime onkostenvergoeding voor kleding, vervoer en andere kosten, opleidingen én een jaarlijkse uitkering.

Uitbuiting van mensen met een (te) grote afstand tot de arbeidsmarkt moet bestreden worden. Eén keer in de drie jaar laat de gemeente een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek onder deze vrijwilligers (VTO) verrichten.

Rotterdammers met een beperking willen werken. De landelijke overheid bepaalt dat er een minimum percentage mensen met een arbeidshandicap in dienst genomen moet worden bij bedrijven en gesubsidieerde instellingen. De gemeente Rotterdam doet hier een schepje boven op. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld, en gaat deze regelingen streng handhaven en beboet bedrijven en instellingen bij het overtreden hiervan.

Voor arbeidsgehandicapten die niet in een bedrijf of een gesubsidieerde instelling geplaatst kunnen worden dient sociale werkvoorziening uitkomst te bieden, want arbeidsgehandicapten hebben recht op een voldoende beschutte werkomgeving. De sociale werkvoorziening moet er in de eerste plaats zijn om mensen met een handicap aan de maatschappij te laten meedoen. Mensen moeten de gelegenheid hebben promotie te maken of ander werk te krijgen in de beschutte werkomgevingen door middel van een gestructureerd ontwikkelingsplan. 

Dagbesteding is heel belangrijk als het niet mogelijk is om te werken. Er moet  voldoende diversiteit zijn in die dagbesteding, van knutselen tot meer arbeidsmatige dagbesteding, afhankelijk van wat mensen kunnen en willen.

We compenseren volledig de landelijke bezuinigingen die meekomen met de Participatiewet die de sociale werkvoorziening vervangt. We geven mensen de kans zelf de regie te houden door middel van persoonlijke participatiebudgetten.

Aan de slag met een uitkering is een stimulans om deel te nemen in de maatschappij, maar altijd op vrijwillige basis. 

We zorgen voor goede regelingen op het gebied van arbeid en zorg: adequate kinderopvang en flexibele werktijden voor mensen die naast hun werk mantelzorger zijn. Zo krijgen mantelzorgers via de gemeente een gratis vrijwilligersverzekering.

De gemeente zorgt voor goede afhandeling van aanvullingen vanuit de WWB voor flexwerkers die onder het minimum verdienen. De SP zal ervoor zorgen dat berekeningen over de hoogte van de aanvulling correct afgehandeld wordt.

Rotterdam gaat als eerste gemeente in Nederland de landelijke quota halen met het creëren van beschutte werkplekken. Daarbij moeten organisaties waar meer dan 25 man werkzaam zijn werkplekken beschikbaar te stellen voor mensen met een beperking. Per 25 werknemers moet er één beschutte werkplek gecreëerd worden voor een werknemer met een beperking.

Bij grote gemeentelijke opdrachten en investeringen – bijvoorbeeld bouwprojecten – past de gemeente zoveel mogelijk contract compliance toe. Dit houdt in dat de ondernemer/ontwikkelaar die de opdracht krijgt verplicht is om voor het werk minimaal tien procent werkzoekenden uit de wijk/buurt van het project aan te nemen. De gemeente helpt hierbij met de selectie en de begeleiding. Natuurlijk mag dit nooit betekenen dat bestaande werknemers van deze bedrijven hun werk verliezen. Bij het niet nakomen van de contract compliance door de ondernemer/ontwikkelaar volgt er een boete.

De gemeente werkt samen met bedrijfsleven – in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf – en beroepsonderwijs om te zorgen dat er voldoende geschikte stageplaatsen en leer-werktrajecten komen.

U bent hier