Hoe gaan we onze plannen betalen?

De SP heeft tientallen voorstellen om Rotterdam 100% sociaal te maken. Voor goede zorg, betaalbare woningen, minder armoede en meer werkgelegenheid. Veel van die plannen kosten geen extra geld, maar betekenen vooral dat we dingen ánders gaan aanpakken. Maar het overeind houden van sociale voorzieningen en investeren in de Rotterdamse wijken kosten wel geld.
Hoe wil de SP dat betalen?

1. Rotterdam moet een vuist maken tegen Den Haag. Het kabinet van PvdA en VVD wil nóg meer bezuinigen en wil de jeugdzorg en sociale voorzieningen bij de gemeente onderbrengen, maar met een kwart minder budget. Wij gaan daar niet mee akkoord: als Rotterdammers door de bodem dreigen te zakken door kabinetsmaatregelen voeren we dat niet uit, maar gaan we de strijd aan met het kabinet.
  2. Het Havenbedrijf Rotterdam maakt veel winst: ruim 200 miljoen per jaar. Een groter deel daarvan moet ten goede komen aan de ontwikkeling van de stad.
  3. We steunen geen onzekere en prestige-projecten en dragen niet bij aan de aanleg van de A13/16. In plaats daarvan kiezen we voor nuttige investeringen die de stad vooruit helpen en zorgen voor nieuwe banen, zoals de verduurzaming van woningen en ombouwen van leegstaande kantoren tot woningen. Nu investeren in duurzaamheid, werk en scholing verdient zich later dubbel terug.
  4. We schrappen de miljoenen aan subsidies aan grote bedrijven via het Rotterdam Investment Agency, RCI, Havenbedrijf en EDBR. Die bedrijven kunnen prima de eigen broek ophouden.
  5. We verdelen de lokale belastingen eerlijker. De afvalstoffenheffing wordt afgeschaft, waardoor veel mensen 370 euro per jaar minder gaan betalen. De OZB voor grote bedrijven en grote huizen wordt verhoogd, ook om de voorzieningen in Rotterdam overeind te houden. Mensen met twee of drie auto's gaan meer betalen voor hun vergunning.
  6. Bij de gemeente is al veel bespaard en zijn veel banen verdwenen, maar vaak zijn juist straatvegers ontslagen en mochten de managers blijven. Dat kan beter omgekeerd. Op de ICT bij de gemeente kan nog tientallen miljoenen worden bespaard. Wethouders en raadsleden krijgen een lagere vergoeding en gaan minder op reis.

Verder lezen: verkiezingsprogramma 'Het kan beter', hoofdstuk Financiën

Terug naar het verkiezingsoverzicht