Verkiezingsprogramma 2014

• De plannen zoals de SP die in dit programma neerlegt, betekenen een fundamenteel andere keuze voor Rotterdam: minder focus op de hoogte van het weerstandsvermogen, en meer focus op de behoeften van Rotterdammers.
    Veel van onze plannen kosten geen extra geld, maar betekenen vooral dat we dingen ánders gaan aanpakken. Voor andere plannen zullen we samen met het Rijk, woningcorporaties en andere partijen dekking moeten vinden. Daarnaast leveren een aantal van onderstaande maatregelen extra ruimte op voor investeringen in de stad.

• Het gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren 570 miljoen bezuinigd. Door eigen keuzes, maar ook door de crisis en door het kabinetsbeleid. Het kabinet-Rutte II wil nóg meer bezuinigingen en is van plan taken als de jeugdzorg en sociale voorzieningen onder te brengen bij de gemeenten, maar wel met een kwart minder budget.
    De gemeente kan die bezuinigingen niet alleen opvangen, maar heeft wel de plicht haar uiterste best te doen de stad leefbaar en sociaal te houden. Samen met de andere grote steden maken we ons daarom sterk tegen het kapot bezuinigen van de economie en voor budget om voorzieningen overeind te houden. Dat betekent een strijdbare houding tegenover het kabinet als Rotterdammers door de bodem dreigen te zakken, en desnoods bestuurlijke ongehoorzaamheid. Als het met de beschikbaar gestelde middelen niet verantwoord is om als gemeente gedecentraliseerde taken uit te voeren, leggen de verantwoordelijkheid terug bij het kabinet.

• Het Havenbedrijf Rotterdam, opgebouwd door de gemeente, maakt veel winst – ruim 200 miljoen per jaar. Een groter deel daarvan moet ten goede komen aan de ontwikkeling van de stad, door de afspraken daarover open te breken en het dividend aan de gemeente verder te verhogen.
    Dat geldt waar mogelijk ook voor andere deelnemingen, zoals Eneco.

• Als het kabinet-Rutte II naar huis is en de crisis voorbij is, kan de gemeente weer sparen. Maar om nu zo snel mogelijk uit de crisis te komen, gebruiken we stille reserves en de aangroei van de algemene reserve – nu tientallen miljoenen per jaar – om te investeren in de stad. Niet alleen omdat dat nu nodig is voor de Rotterdammers, maar ook omdat nu investeren in duurzaamheid, werk en scholing zich later dubbel terugverdient.

• We schrappen de (deels indirecte) miljoenen aan subsidies aan grote bedrijven via het Rotterdam Investment Agency, RCI, Havenbedrijf en EDBR. Het gaat hier om bedrijven die prima de eigen broek kunnen ophouden.

• Nuttige investeringen helpen de stad vooruit, zeker in crisistijd. We investeren daarom in verduurzaming van woningen en ombouwen van leegstaande kantoren tot woningen. Onzekere en prestige-projecten krijgen van ons geen steun.
    De Rotterdamse Stijl wordt trager ingevoerd en de plannen voor Binnenrotte en Stadionpark worden opnieuw bekeken. De gemeente draagt niet bij aan de aanleg van de A13/A16.

• Wie een auto nodig heeft voor bijvoorbeeld zijn werk, moet die kunnen parkeren – maar we beperken het bezit van tweede en derde auto's, en het gebruik van de auto in het drukke centrum. We verhogen de tarieven voor die groepen. Opbrengsten uit parkeren kunnen ook ten goede komen aan andere nuttige investeringen in de stad.

• De afvalstoffenheffing is in vijf jaar met 40% gestegen, terwijl de OZB per woning ongeveer gelijk is gebleven. De SP verdeelt de lokale belastingen eerlijker: we verlagen de afvalstoffenheffing en verhogen de OZB, met name ook voor (grote) bedrijven. Iedereen met een huurwoning of koophuis goedkoper dan 280.000 euro gaat erop vooruit; mensen met een duurder huis en grote bedrijven gaan meer betalen om de voorzieningen in deze stad in crisistijd overeind te kunnen houden.

• Het bezuinigen op personeel, waardoor 2450 FTE bij de gemeente verdwijnt, is geen doel op zich. Het cosmetisch laten dalen van het aantal ambtenaren door taken te verzelfstandigen moet stoppen. Terwijl er veel nuttige banen aan de onderkant – bij Roteb en Gemeentewerken – verdwijnen, wordt te weinig gesneden in banen in de hoogste loonschalen: dat kan beter omgekeerd.

• De gemeente subsidieert nog steeds instellingen op het gebied van welzijn, zorg en cultuur en huisvesting die worden geleid door managers met een exorbitant salaris, of besteedt werk uit aan deze instellingen. Daar stellen we paal en perk aan: wie voor de gemeente Rotterdam wil werken heeft geen bestuurders in dienst die meer verdienen dan een werhouder. Het geld dat dit oplevert gebruiken we om de voorzieningen te verbeteren.

• De ICT voor de gemeentelijke organisatie is nog altijd veel te duur. Er zijn de laatste tien jaar tientallen miljoenen te veel uitgegeven aan ICT-projecten: zo kostte een systeem voor HR en financiën eerder al 26 miljoen en nu opnieuw 10 miljoen. Ook door flexibeler met werkplekken om te gaan en over te schakelen op open source-software kunnen miljoenen worden bespaard.

• Ook wethouders, raadsleden en gebiedscommissies zijn niet uitgezonderd van bezuinigingen. Het budget voor dienstreizen wordt verlaagd, we versoberen de vergoedingen en onkostenregelingen voor wethouders en raadsleden, en halveren de vergoedingen voor leden van gebiedscommissies.