Mathijs Spaas

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Mathijs Spaas is 52 en woont duurzaam samen in de wijk Dijkzicht, het uiterste westelijke puntje van het centrum. In het dagelijks leven is hij coördinator SP-ledenadministratie op het hoofdkantoor in Amersfoort.

Wat was ooit je drijfveer om de politiek in te gaan?

Ik ben inmiddels 25 jaar lid van de partij. Mijn drijfveer om met de SP de politiek in te gaan is de combinatie van actie en fractie. Je oren te luisteren leggen bij de mensen voor wie je het wilt opnemen. Samen met hen alternatieven ontwikkelen. Op die alternatieven mensen organiseren om met hun steun voorstellen in de raad te brengen. Als SP-raadslid geef je handen en voeten aan die ideeën waarmee we woon-, werk- en leefomgeving beter maken, en je legt de macht weer bij de mensen zelf terug.

Stel, geld speelt geen rol, wat is dan het allerbelangrijkste wat je de komende vier jaar voor Rotterdam voor elkaar zou willen krijgen?

Elk jaar zou er een groots straattheaterfestival van minimaal negen dagen georganiseerd moeten worden, dat publiekelijk gratis op meerdere locaties in de stad te beleven is. Kortom: de terugkeer en herwaardering voor het Internationaal Straatfestival, met de Gouden Straatkei. Dat had nooit wegbezuinigd mogen worden.

Wat is je favoriete plek in Rotterdam en waarom?

In de keuken: om te bakken en te koken voor mijn lief, en slechts enkele stappen weg van het uitzicht over Rotterdam Noord, Centrum, de Maas en Zuid. Het uitzicht vanaf twaalf hoog blijft altijd fascinerend.

Wat de kiezer verder per se nog van je moet weten...

Ik wil Rotterdam graag nog meer vergroenen: goed onderhouden parkjes in wijk en buurt op loopafstand. De mogelijkheid om braakliggende terreinen tijdelijk door de bewoners laten inrichten als buurt(moes)tuin. Het onderhoud van bermen en slootkanten zo vormgeven, dat het de biodiversiteit ten goede komt. Ruim baan voor guerrilla-gardening!

Terug naar de kandidatenlijst.