Fooi van 96 cent klap in gezicht minima

20 juni 2016

Fooi van 96 cent klap in gezicht minima

Foto: SP

De gemeente Rotterdam geeft 16.000 Rotterdammers die al jaren op een houtje bijten een klap in hun gezicht. Door ze af te schepen met een armzalig bedrag van 50 euro per jaar. Dat is in elk geval wat wethouder Struijvenberg voorstelt aan de gemeenteraad.

Tot en met 2014 konden Rotterdammers die al vijf jaar op het minimum leefden, rekenen op een jaarlijkse extraatje van 350 tot 450 euro van de gemeente. Helaas besloot het kabinet dat gemeenten per 2015 deze toeslag niet langer zomaar konden verlenen. Het moest maatwerk worden, en dan een individuele inkomenstoeslag gaan heten. Bijna alle gemeenten, zo'n 98 procent, hebben vervolgens een nieuwe verordening gemaakt die aan de kabinetseisen voldeed. De bedragen bleven in die gemeenten zelfs op de oude hoogte.

Wethouder Struijvenberg dacht daar anders over. Hij maakte een regeling waarvoor alleen nog jonge ouders die volwassenenonderwijs doen in aanmerking komen. Een handjevol mensen heeft hier sinds 2015 gebruik van gemaakt. Een megabezuiniging op armoedebestrijding dus. De SP verzette zich hier eind 2014 fel tegen met dit amendement. Het voorstel voldeed aan alle door het kabinet opgelegde wettelijke eisen.

De rechter fluit de wethouder terug

Gelukkig is de wethouder onlangs niet alleen door de Rotterdamse rechter maar ook door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid teruggefloten. De regeling moet echt openstaan voor iedereen tussen 21 en de pensioengerechtigde leeftijd. Dus moest er snel iets nieuws komen. Josine Strörmann, raadslid voor de SP: 'Ik was enorm blij dat de gemeente nu, gedwongen door de rechter, alsnog de hele doelgroep van langdurige minima weer een toeslag gaat geven. Ik kon alleen mijn ogen niet geloven toen ik het bedrag zag: vijftig euro... 96 cent per week. Daar kan je in de aanbieding een tros bananen van kopen. Of een brood. Ik vind dit werkelijk een klap in het gezicht van deze Rotterdammers. Vijf jaar of langer op een houtje bijten en dan deze fooi. Heel erg.'

De SP-fractie gaat dan ook in de raadsvergadering van 5 juli aanstaande voorstellen dit bedrag drastisch op te hogen. De fractie gaat inzetten op een bedrag van 400 euro, maar gaat proberen twijfelende raadsfracties over de streep te halen door meerdere voorstellen te doen, tussen de 100 en de 400 euro.