Vervroeg peildatum banksaldo voor automatische kwijtschelding

30 januari 2013

Vervroeg peildatum banksaldo voor automatische kwijtschelding

De SP kreeg de afgelopen weken vele signalen van Rotterdammers die dit jaar geen recht zouden hebben op automatische kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, terwijl hun situatie onveranderd is. De oorzaak hiervan blijkt te liggen bij de peildatum waarop het banksaldo wordt gecheckt. Men moet dan bij het ontvangen van de heffing weer bezwaar aantekenen. Op basis van hun bezwaar krijgen de meesten alsnog kwijtschelding.

Josine Veelal wordt de peildatum op 31 december aangehouden. De SP vindt dit een behoorlijk onhandige datum om te hanteren omdat rond deze datum meerdere vergoedingen worden gestort waardoor het kan lijken dat iemand zelf voldoende middelen heeft. SP-raadslid Josine Strörmann: “Als mensen bijvoorbeeld in aanmerking komen voor de de compensatie voor eigen risico (CAK gelden) en de WTCG, krijgen zij dit aan het einde van het jaar gestort. Doordat die peildatum op 31 december staat, zijn vaak de aow, premies en de compensaties wel al gestort maar de vaste lasten nog niet afgeschreven. Hierdoor komt men niet meer in aanmerking voor automatische kwijtschelding. Maar deze mensen krijgen vaak op basis van hun bezwaar alsnog kwijtschelding.”

De SP-fractie heeft daarom schriftelijke vragen aan het college gesteld. Daarin stelt de SP voor om de de peildatum voor het checken van de banksaldo met 2 weken te vervroegen. Op deze manier kan halverwege de maand de check worden gedaan waardoor de vaste lasten al zijn afgeschreven en daarmee overbodige en extra tijdrovende bezwaarschriften voor de gemeentebelastingen kan worden voorkomen. Strörmann:“Het vervroegen van de peildatum voorkomt een hoop administratieve rompslomp. Het lijkt mij een onnodige inzet van werkuren en geld terwijl dit extra werk zowel voor gemeentebelastingen als voor de Rotterdammers zo makkelijk kan worden voorkomen.”