Meer kleinschalig windmolenbeheer in de haven

2 april 2012

Meer kleinschalig windmolenbeheer in de haven

De SP wil meer kleinschalig windmolenbeheer mogelijk maken op het terrein voor het havenbedrijf. In schriftelijke vragen stelt zij het College voor om een inventarisatie te maken van de beschikbare plaatsen en contacten te bevorderen tussen het Havenbedrijf en de diverse verenigingen die op kleine schaal windmolens beheren. SP-burgerraadslid Erik Meijer: 'In de haven is er nog ruimte voor her en der een windmolen en ze zorgen daar niet voor overlast omdat er nauwelijks omwonenden zijn'

windmolenOp het terrein van het havenbedrijf zijn nog diverse plaatsen waar een enkele of een paar windmolens kunnen staan. Te denken valt aan de rand van het Hartelkanaal. In Nederland zijn een aantal verenigingen actief die op kleine schaal windmolens beheren. De SP wil dat het college een inventarisatie maakt van de beschikbare ruimte voor de windmolens en dat het college de contacten bevordert tussen Havenbedrijf en deze verenigingen. Meijer: 'Dergelijke verenigingen maken de leden bewust van duurzaamheidsvraagstukken, rendabel draaien gaat boven het najagen van enorme winsten en het appelleert aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen.'

De Rotterdamse haven is een ideale plek om de molens neer te zetten. Ten eerste gaat het niet om hele windmolenparken en ten tweede wonen er nauwelijks mensen op het haventerrein. Meijer: 'Het Havenbedrijf zou niet alleen zaken moeten doen met de grote spelers op de energiemarkt, maar ook oog moeten hebben kleinschaliger projecten die de mensen rechtstreeks betrekt bij duurzame energie.'

Op werkbezoek bij de Windvogel